Påverkar rökning puberteten?
12.04.2018
Hej! Jag är en 13årig tjej som har rökt sen ca ett år tillbaka, jag röker absolut inte varje dag, inte ofta. Men jag undrar om rökning påverkar puberteten (som bröst och former)? Blir det liksom segare/långsammare eller som vanligt eller snabbare? Så som sagt, min fråga är; påverkar rökning puberteten? 2005

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2018
Hej,
Nja, precis som du skriver så kan rökning påverka längdtillväxten, och den påverkar absolut hela systemet. Det är svårt att säga exakt hur mycket det skulle påverka t.ex. utvecklingen av brösten. Man kan ju liksom inte välja -"jag vill att det påverkar längden men inte kurvorna." Om man röker så påverkar det allting, och rör om med hormonproduktionen så att t.ex. kvinnliga rökare har mer manligt könshormon (bland annat därför får man mer kroppsbehåring om man röker.)
Det finns helt enkelt INGA fysiska fördelar med att röka, så med tanke på att du förhoppningsvis vill förbli frisk så rekommenderar jag att du slutar röka NU. Det blir svårare att sluta ju längre du fortsätter.
Kram
Tessi