Alkoholen
13.07.2014
Hej Decibel.
Jag har en fråga som jag vet är svår att svara på men snälla försök. Jag är 160cm lång och väger 40kg. Hur mycket alkohol kan man dricka före man blir full påriktigt. Och hur vet man att man är full? Jag är annors också ganska flummig så vet inte riktigt om det är flummet eller om jag är full när jag dricker. Och dessutom dricker jag endast cider/somersby. Hur många burkar sådär ungefär? Kan tillägga att jag är ganska så smal.
Om ni inte kan säga exakt så kan ni väl säga ungefär vad medeltalet är? Tack! Miss.LillaJag

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.07.2014
Hejsan Miss.Lilla.Jag
Nu måste jag få börja med att skriva att vi ju såklart anser att du är alldeles för ung för att dricka alkohol, det är ju inte för skojskull som vi i Finland har en åldersgräns på 18 år....Alkoholen gör ganska stor skada i kroppen både åt äldre men ännu värre åt yngre som ännu utvecklas och växer. Jag ska inte tjata destomera om detta här nu men sätter med en länk där du kan läsa om vad som faktiskt händer i kroppen när man använder alkohol. Läs det HÄR.
Man kan ju faktiskt råka riktigt illa ut också om man råkar bli alldeles kanonfull på en dans eller en större tillställning. Det har hänt att killar stått på kö för att våldta en stackars slocknad flicka som inte vet något om vad som händer förrän kanske följande dag, eller som kanske blir ofrivilligt gravid, får nån könssjukdom eller vad som helst för hemskt.
Vi har fått in en liknande fråga för nån tid sen och Liselott svarade så HÄR den gången.
Det kan ju lite variera från gång till gång hur mycket alkohol man tål, eller innan man blir full. Om man sovit dåligt eller för lite en tid kan det göra att man inte tål samma som man brukar. Hur mycket och vad man ätit inverkar också i allra högsta grad. Har man levt på lite chips eller en smörgås hela dagen går alkoholen direkt upp i huvudet jämför med om man ätit både frukost, lunch och middag.
Hoppas du får ut det du ville fast jag inte kan ge några exakta antal burkar/flaskor dels för att det är så mycket som spelar in och dels för att jag ju helst skulle se att du väntade något år ännu innan du började använda alkohol. Du vet väl att man KAN ha lika roligt utan alkohol ;) Och att fylleskratten och glädjen inte är riktig glädje utan spelad glädje :D
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna