Brännvin
09.07.2016
Tjenare :) ja undrar om man får en värre bakfylla om man dricker brännvin (blandat me typ läsk elr ngt) än om man dricker öl? Festaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.07.2016
Hej Festaren!
Att man skulle få värre "krapula" (=bakfylla, baksmälla) av att dricka sprit än exempelvis öl eller cider råder det delade meningar om. Nu surfade jag runt en stund på allt från medicinska sajter till Systembolagets sidor (det kommer att komma en infosida på Decibel om baksmälla i något skede som resultat av det här), men det finns flera bud här.
Å ena sidan påstås det att mörka alkoholdrycker som rött vin, mörk rom, whiskey och cognac innehåller mera av de ämnen som efter nerbrytningen i kroppen ger bakfyllesymptom som huvudvärk och illamående. En del menar här att de mörka dryckerna helt enkelt innehåller fler ingredienser än ljusa drycker, som består av mera bara vatten och alkohol, medan andra igen anser att det är vissa specifika ämnen i de mörkare dryckerna som bidrar till krapulan. Alkoholen i sig är ju hursomhelst huvudboven här - kopierar in lite från den blivande infosidan här nedanför åt dig sedan för att du ska se varför. De föregående menar att ju fler tillsatsämnen och "skräp" som blandats i alkoholen, desto tyngre blir det för kroppen att bearbeta och bryta ner det du druckit. Alkoholen ger ju redan en himla massa tungt jobb åt kroppen, så att dessutom "förgifta" den med E-ämnen mm gör det bara värre.
Sedan finns det den andra sidan som säger att det spelar absolut ingen roll vad eller hur du blandar med, att alkohol är alkohol oavsett vad den kommer i för mängd och upplösning. Att alkohol mäts enligt promille i kroppen, oavsett om du druckit mera av svagt eller mindre av starkt, och kroppen reagerar på alkoholen med bakfylla enligt promille. Men sedan är vi alla olika och kan ha olika tillfälliga tillstånd som påverkar, tex hur mycket vi ätit före, hur mycket vätskebrist just vi får av alkoholen (se förklaring nedan) eller hur mycket fettvävnad just vi har.
Frågar man "folk på stan" så tycker jag att alla har en egen åsikt och fungerar på sitt eget sätt. En del menar att rödvin ger mer huvudvärk, andra att de har värst krapula när de har mens (tjejer då, såklart), en tredje att de får migrän av sprit men inte av öl, en fjärde...
Så ska man dricka - och du är ju myndig, så det är ditt val - så är lite försiktighet och självkännedom smart. Att pröva sig fram för att se hur man själv fungerar är kanske inte så trevligt med tanke på konsekvenserna när man går över gränsen för vad man "tål". Och egentligen är det ju så att om man får den minsta lilla krapula-känning, så har man gått över gränsen för vad man tål, för då har man ju faktiskt förgiftningssymptom.
Att ofta supa så att man får krapula kan aldrig i världen vara bra för kroppen - vilket ju är ironiskt i dagens hälsosträvande värld där folk nog tränar och äter hälsosamt veckan lång... På sätt och vis nollar de ju mycket av veckans ansträngningar under en våt kväll på fest. Kanske det också är därför det verkar bli allt mer "omodernt" även här i Österbotten att riktigt supa till. Tänk på att en redig bakfylla är betydligt värre för kroppen än en redig släng av magsjuka, eftersom betydligt fler områden i kroppen ansträngs när man super och är bakfull. Tänk att ha "magafare" många gånger i året... Det verkar dessutom mer och mer anses som löjligt och tölpigt att supa sig dyngrak - enligt bla stora undersökningar som Hälsa i skolan (THL, görs av 14-18 åringar vartannat år i hela landet).
De som "aldrig får krapula" råkar kanske bara ha turen att än så länge ha en god fysik som snabbt skulle återhämta sig från magsjukan också - men den bryts nog långsamt ner av alkoholen den också. Med åren brukar man nog få mer och mer krapula, även om man kan "härda" sig mot alkohol så att kroppen tål mer. De som tål mer bör dock vara väldigt oroliga för sin framtid, eftersom det leder till beroende och tär något otroligt på kroppen - deras kroppar jobbar ju bara ännu mer för att tåla spriten...
Här kommer det jag samlat ihop so far:
Bakfylla
Alkohol är vattenlösligt, så därför påverkar den varenda cell i vår kropp.
Huvud: att man får huvudvärk av alkohol beror på ett flertal olika kemiska reaktioner i kroppen, men mest på vätskebrist. Alkoholen påverkar ett hormon som har som uppgift att hålla kvar vatten i kroppen, så när man är berusad kissar man ut mer vätska än vanligt. Överlag får man ju lätt huvudvärk av vätskebrist. Vätskebristen gör också att inälvorna börjar arbeta fortare, vilket minskar kroppens förmåga att ta upp vätska. Även torr mun och hals orsakas av vätskebristen. Dessutom vidgar alkohol blodkärlen, vilket ökar upplevelsen av smärta.
Lever: alkohol kan inte lagras i kroppen, så levern bryter långsamt ner alkoholen till först acetaldehyd och sedan acetate. Acetaldehyden tros orsaka många av de vanliga bakfyllesymptomen som illamående och kräkningar, hög puls, svettningar och rodnande hud. Att levern varit tvungen att arbeta så hårt kan ge blodtrycksrubbningar och lågt blodsocker.
Mage: alkoholen är ett gift som lätt irriterar magsäck och tarmar och som därför kan ge både illamående, kräkningar och trög matsmältning. Alkoholen ger en mera magsafter än vanligt, så sura uppstötningar och smärtor i magen är vanliga. Ofta har man även för lågt blodsocker när man varit berusad, vilket påverkar allt från huvudvärk till balans. Tarmen jobbar snabbare och slarvar med upptagningen, så även diarré är vanligt.
Hjärta och nervsystem: alkoholen bedövar bland annat nervsystemet, vilket pressar nervsystemet att fungera på högvarv så att man inte ska sjunka in i medvetslöshet. Att nervsystemet måste jobba så hårt kan ge darrningar, kallsvettningar och hjärtklappning, vilket i längden är väldigt påfrestande på hjärtat. När man nyktrar till och nervsystemet återgår till normalläge kan intryck som ljud och ljus kännas mycket starkare.
Muskler: alkoholen bedövar, vilket gör att man känner sig svagare och tröttare i kroppen och när alkoholen bryts ner bildas mjölksyra i musklerna, som kan ge kramper och gör att de känns ännu mer utmattade. Sömnbrist och lågt blodsocker förvärrar.
Sömn: kroppen jobbar för fullt med att bryta ner giftet, så därför sover man oftast sämre när man är full/bakfull. Dessutom kanske man varit upp längre än vanligt och sovit färre timmar än man skulle behöva, så dygnsrytmen påverkas, vilket påverkar bland annat hormonbalansen i kroppen, vilket i sin tur påverkar både humör och allmänt mående. Man kan ju känna sig lite på samma sätt som när man är bakfull av att ha vakat också.
Koncentration, minne och andra kognitiva funktioner: alkoholen gör att hjärnan helt enkelt bedövas och effekten på korttidsminne och koncentrationsförmåga kan hålla i sig i 8-14 timmar. Beror bland annat på vätskebrist och ämnen som uppstår när alkoholen bryts ner av kroppen.
Humör: man är ofta på sämre humör när man är bakfull, oroligare och mera lättretad och ofta mer ångerfull. Det här beror på att hjärnkemin rubbats av alkoholen, så att serotoninnivåerna sjunker. Det här i kombination med sömnbrist och lågt blodsocker gör en ledsnare, surare, mer negativ, ångesten känns starkare och tillståndet kan i värsta fall utlösa depression.
Ögonen: Att ögonen blir röda när man druckit alkohol beror på att alkoholen utvidgar blodkärlen och att ögonen kan kännas irriterade och torra beror på vätskebristen.
Råd:
- Drick massor av vatten med alkoholen. Alkohol orsakar vätskebrist i kroppen, vilket orsakar många av bakfyllans symptom, främst huvudvärk. ”Var annan vatten” är smart.
- Ät ordentligt före du börjar dricka alkohol. Dels gör det att alkoholens verkan är långsammare, vilket är till fördel för bland annat självkontrollen, men det förhindrar även en del av bakfyllans symptom som beror på lågt blodsocker.
- Sov ordentligt. Sömnbristen kan förvärra huvudvärken och göra en mer illamående.
- Rör på dig. När alkoholen bryts ner bildas mjölksyra i musklerna vilket ger obehag, så gå exempelvis på en promenad för att få bort mjölksyran – men ansträng dig inte, ditt hjärta och nervsystem är redan ansträngt av alkoholen.
- Undvik kaffe, eftersom kaffe är vätskedrivande och förvärrar vätskebristen ytterligare.
- Ät något salt – salt binder vätska i kroppen och motverkar vätskebristen.
- Undvik att ta en ”återställare”, alltså dricka mera alkohol. Det bara skjuter upp baksmällan.
- Kör inte bil eller andra fordon på några timmar efter att alkoholen lämnat kroppen. Baksmällan påverkar koncentrationsförmågan, reaktionsförmågan och balansen ännu ett bra tag efter att du blåser noll promille.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott