hur många promille?
18.01.2015
Hej! Jag skulle vilja ta reda på hur många promille alkohol jag hade i blodet häromdagen om det går att räkna ut på nåt sätt. Problemet är bara att jag inte vet hur mycket jag drack eftersom jag blandade sprit med läsk, men det kanske går att lista ut ändå?
För det första: jag är en 164 cm lång 18-årig tjej som väger 58 kg. Alkoholen jag drack var 37- eller 38-procentig. Jag var mätt då jag började dricka. Har bara varit lätt berusad innan - den gången var i maj.
Sådan här var jag:
- Jag gick upprätt och rakt men kunde vingla till då och då.
- Jag råkade stöta till en kille så att han skvimpade ut innehållet i sitt glas, men jag visste inte att det var jag som orsakade det. Kände att det blev lite vått på min fot, men jag frågade bara vem det var som spillde. Skruvat.
- Trappan vinglade när jag gick i den.
- När någon stod och pratade med mig kunde jag inte se hen skarpt. Med andra ord, jag såg suddigt.
- Jag sluddrade något, men knappt märkbart. Pratade ganska mycket persilja.
- Har flera minnesluckor. Minns mycket men vissa saker har jag fått berättade för mig i efterhand och dem känner jag inte alls igen. Lyckligtvis gjorde eller sa jag inget galet.
- Fick inga känsloutbrott utan var glad, sprallig och fnissig hela tiden.
- Mådde aldrig det minsta illa. Ingen bakfylla alls dagen efter, utan var märkligt nog väldigt pigg.
- Efteråt sa folk till mig: "du var så jävla full".
- Jag klämde fingrarna hårt i en dörr men kände knappt någon smärta. Hur lyckades jag ens klämma mig? Måste ha haft väldigt yviga gester.
- När jag bjöds på dricka och förde glaset till munnen kom det alltid för mycket, så jag spillde en massa.
- Ibland var det liksom svart för ögonen. Vet inte hur jag ska förklara, men det var som att delar av mitt synfält täcktes.
- Jag kunde tänka relativt klart. Tror jag.
- Ett tag kunde jag inte läsa sms jag fått, och inte svara heller för den delen. Det var svårt att klicka på rätt tangenter utan att anstränga mig till tusen.
Jag vet som sagt inte hur mycket jag fick i mig. Åtminstone 10 cl ren sprit. Men jag har inget minne av att jag drack särskilt mycket mer...
Så min fråga: hur många promille kan jag ha haft i mig? Har jämfört promillehalt med olika beteenden, och tyckte att 0,8-1 stämde ganska bra in på mig. Eller hade jag mer/mindre? Vad tror ni? Är detta farligt förresten? Det hände trots allt ingenting negativt och det finns ingenting jag ångrar. syster yster

Ungdomsinformatören Sanna svarar
26.01.2015
Hejsan syster yster
Det är nog ganska så omöjlgit att kunna räkna ut vad du hade för promille, fast du verkligen har en mycket bra och detaljerad beskrivning av kvällen. Tyvärr är nog enda sättet att göra ett blåstest eller ett blodprov. Det låter ju nog som att du var rätt så påverkad, men det var tur att allt gick bra och att du inte känner att du ångrar något. Det är aldrig hälsosamt att vara påverkad av alkohol eller andra droger, du kan läsa mera vad som händer i kroppen när man dricker alkohol HÄR. Jag ids inte sätta mera moralkakor här under men som sagt var, det är aldrig hälsosamt att vara påverkad.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna