Pappa dricker...
30.01.2015
Vet inte om det här är det bästa stället att skriva ut mina tankar på, men måste få det ur mig...
Rakt på sak, min pappa dricker, FÖR mycket. Han är småfull lite då och då, mest när mamma är ute ur huset. Det hände idag. Han drack minst fem öl, och sa till min bror "gå och lägg dig, det är skola imorgon". Nej det är det inte, det är lördag imorgon.
I somras var vi vid villan, han lämnade mig och min bror ensamma i flera timmar utan middag för att "för en vän till hamnen". Han var fullare än jag nånsin sett honom förr. Jag var nog inte rädd. Mer arg på hur jävla oansvarig man kan vara! På morgonen var han sig själv igen, betedde sig som om inget hänt.
Sommaren 2012 spårade det ur totalt enligt vad mamma berättade när vi var på hälsoundersökning för en tid sen (15 års). Då tog han kontakt med AA, men ska inte ha varit på något möte då detta inte var något han klarade av.
Som sagt dricker han mest då mamma inte är hemma, hon gör allt för att få honom att sluta.
Jularna är hemska. De slutar alltid i bråk på kvällen, sist också.
Jag har också en annan hemsk upplevelse, för nått år sen han hade druckit (tror jag) och steg upp ur stolen. Han tappade balansen och tog tag i mig för att inte falla omkull. Det kändes hemskt.
Nuförtiden kan jag inte tåla att höra när nån öppnar en såndär burk för ex. limsa, det får mig genast att tänka på alkoholen...
Känns fel att skriva av sig på nätet, men ni kanske kan hjälpa mig lite iallafall. Anonym
USM2
Missbrukarvård USM svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej!
Nu har Camilla och Eva på USM rf (Understödsföreningen för svenskspråkig missbrukarvård) fått både din fråga och kommentaren på den. De svarar säkert så fort de hinner, även om jag vet att de har rätt mycket nu, så håll ut, vännen! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Vi påminner dem ännu.
Hej,
Vad strongt gjort att våga berätta om dina känslor kring oron över
pappas drickande! Tyvärr är det ju så att man som anhörig sällan kan
påverka den som dricker, utan de måste själva komma fram till att de
behöver söka hjälp för sina problem. Har du någon vuxen som du kan
prata med om detta, tex skolkurator, lärare, någon kompis förälder? Om
man växer upp med en förälder som är alkoholist/missbrukare känner man
sig väldigt ensam i sin situation, och det blir en tung börda att bära
ensam. Man tror att ingen annan har det så här.
Det bästa man kan göra, både för sig själv och föräldern som dricker
(genom att våga vägra putsa fasaden längre), är att våga öppna upp och
berätta hur man känner det. Som barn till en som missbrukar kan man
börja tro att det är ens eget fel att mamma eller pappa dricker, man
utvecklar olika överlevnadsstrategier (både positiva och negativa),
och till slut börjar man normalisera det onormala.
Här i Österbotten ordnar USM r.f. verksamhet i form av läger, träffar,
stödgrupper för barn till missbrukare. Där får man träffa andra i
samma situation, få kunskap om beroendesjukdomar och vetskap om att
det inte är ens fel att mamma eller pappa dricker/drogar. Se närmare
info på www.missbrukarvard.fi
I Sverige har organisationen Maskrosbarn en stor verksamhet. De finns
även på nätet, http://www.maskrosbarn.org/, och de har också ett
chattforum där man kan ställa frågor till personer som har erfarenhet
av att ha en förälder som missbrukar och/eller ha psykisk ohälsa.
Du gör helt rätt som vågar yttra din oro över pappas drickande! Hoppas
du hittar nåt som kan hjälpa dig!
mvh. Eva M