Suget?
15.03.2015
Hej!
Jag är en tjej på 13 år, jag och en av mina bästa kompisar brukar dricka alcohol, ett tag drack vi och blev fulla varje helg. Det har gått hyfsat bra varje gång förutom en gång när ett "gäng" från vår skola såg oss och hämtade polisen. Detta "gäng" har ett tag nu kallat oss bla alcholister. Jag vill inte sluta dricka helt för när jag tappar förståndet känns det härligt och man får liksom komma bort från verkligheten.
Jag undrar om det finns något bra tips så att suget efter alcoholen försvinner?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.03.2015
Hej!
Vi blir väldigt ledsna av att läsa din fråga, eftersom det är så himla synd att en tjej i din ringa ålder inte kan hitta andra, vettigare sätt att få den där härliga känslan än just via alkohol. Ni har säkert pratat om alkoholens effekt på en växande kropp i skolan, så du vet säkert hur jättefarligt det är medan man ännu växer och utvecklas att dricka dels så mycket att man "tappar förståndet" och dels göra det regelbundet varje helg. Vännen, det är väldigt skadligt för din kropp. Det kanske inte märks just nu, och fortsätter du så här, så kanske man inte heller kan veta hurudan du kunde ha blivit.
Se, alkohol påverkar bland annat hjärnans utveckling så att den inte kan bli så "bra" som naturen hade tänkt att just din hjärna skulle bli. Fortsätter du supa så här ofta och mycket, så vet man inte hur smart, bra på att koncentrera dig, lära dig nya saker osv du kunde ha blivit. Även pubertetsutvecklingen påverkas av alkoholintag i tidig ålder, så din kropp kan i västa fall kanske inte heller se ut som det var tänkt att den skulle göra om du fortsätter så här. Vi vill inte skrämma upp dig, men vi överdriver tyvärr inte heller.
Så det var superbra att du frågade oss om hur du ska göra för att slippa ifrån suget från alkoholen. Framförallt är det bra att du själv insåg att det här inte är bra och att du behöver hjälp! Släpp inte den tanken, utan låt din egen självbevarelsedrift rädda dig nu!
Vi har en massa tips på hur man ska slippa ifrån alkoholberoende och alkoholmissbruk här på Decibel, så när du läst ditt svar här ska du gå och läsa allt om Alkohol under Information. Där får du en del självhjäpsknep - men allra bästa chansen har du nog om du får hjälp av någon person. Att ta sig igenom en sådan här process är inte lätt att göra helt på egen hand, inte ens för en vuxen, och du har all rätt i världen att få hjälp med det. Så vännen, kan du nu gå till tex skolkuratorn eller sjuksyster eller en ungdomsmottagning eller liknande ställe i din hemkommun. Var inte rädd för att berätta för dem om suget - du har absolut inget att skämmas för och du är absolut inte första jämnåriga de träffar som har just det här problemet. Du behöver någon som KAN den här sortens problem och har rätt sorts metoder och kunskaper för att ta tag i det på ett bra sätt. Och det kan de flesta som arbetar med ungdomar! Plus att de kan ge stöd, tröst, förklaringar, pepp och varma kramar!
Och så är det viktigt att du hittar andra saker i livet som ger dig härliga känslor! Saker att göra och människor att hänga med som får dig att må bra, som är hälsosamma och givande och positiva. Det kan vara allt från dans till bersgklättring till en Tjejgrupp på fritidsgården - vad är DIN grej? Du måste hitta något att ersätta alkoholen med, något som inte förstör för dig, vilket alkoholen i långa loppet kommer att göra. Du är ju värd att må bra, så ta hand om dig själv <3
Igen, du är jätteduktig som vill ta tag i det här problemet och vi önskar dig massor av styrka! Släpp inte det här nu, tro inte att suget ska gå om av sig själv och inbilla dig inte att det inte skulle vara skadligt och negativt för dig, utan gör något NU! Prata med någon, visst, lova!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Jenny