alltid hungrig
19.05.2015
Hej jag har dom senaste åren inte kunnat känna mig mätt jag äter samma tider varje dag vanliga portioner
Jag är Vegitarian sedan 7 år. Sjukhuset har gjort miljoner tester på mig dom hittar inget fel. Jag äter så mycket tills jag mår illa men då är jag fortfarande hungrig tar tillskott. Har dålig mage kramper och kräkts har slutat med gluten och mjölk men inget hjälper. Alis

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.05.2015
Hej Alis! Egentligen har du ingen fråga men jag märker ju att du inte mår bra. På basen av dina rader kan jag inte avgöra om du har en ätstörning eller ett fysiskt problem i din kropp som gör att du har ett komplicerat förhållande till mat.
Men jag blir bekymrad och orolig över dej när du berättar att du har bort kött, sädesslag med gluten och mjölk ur din kost. Du behöver definitivt till en näringsterapeut. Du har stor risk för näringsbrist och för att vara undernärd, oberoende av vad vågen visar. Kanske därför din kropp inte känner mättnadskänsla?! Kroppen mår i längden inte bra av att "provalämnabort".
Kan du lova mej att du fortsätter att söka hjälp? Ifall massor av tester redan är gjorda på dej utan att få fram konkreta resultat så skulle det kanske vara bäst att börja hos en näringsterapeut. Hon kan hjälpa dej så att du får i dej alla viktiga näringsämnen och att du lär dej koka och äta en mångsidig kost. Att ha bort så där pass många grupper med viktiga näringsämnen är inget som en vanlig lekman klarar av! Så kan du lova mej att boka in dej hos en näringsterapeut? Jag känner inte till om din kommun/stad har en egen näringsterapeut. Men Folkhälsan i Vasa har i alla fall en mycket duktig en som heter Susanna Strandback. Hennes telefonnummer är: 06-3206018 eller 040-8395598.
Sköt om dej! Med vänlig hälsning, Annika     barnmorska - hälsovårdare