Bantning
16.03.2015
Hej, jag är överviktig och undrar hur man bäst bantar? Jag blir ibland mobbad för det i skolan och tycker att det måste bli ett slut på detta! Jag brukar vara på promenad ca.3 ggr i veckan och ibland till gymmet. Jag undrar om ni kan ge mig några tips om kosten och motionen. Grenade

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.03.2015
Hej Grenade!
Klart vi kan ge dig miljoner förslag på hur du kan röra på dig och äta för att bli mera bekväm i din kropp! Vi har redan en hel del här färdigt på våra infosidor, bland annat under Kost och hälsa och under Motion. När du läst klart ditt svar här ska du surfa runt på de sidorna en god stund och plocka åt dig de bra bitarna, de som passar just dig.
Det är ju dessvärre lite så med att försöka gå ner i vikt, att det finns just miljoner olika metoder, teorier, former, typer, förslag, råd, forskning osv och inget passar alla. Vi är ju alla olika som människor, så en sak som funkar superbra på en person kanske inte funkar för en annan. Kanske för att den andra har en annan matsmältning, eller en annan smak eller ett annat sätt att motivera sig själv. Till exempel nu om vi ger förslag på olika motionsformer och sporter som kunde hjälpa dig, så är det ju inte alls sagt att du gillar att simma (fastän simning och vattengymnastik brukar rekommenderas när man vill förbränna mycket och jobba med hela kroppen), eller jogga (för att du kanske får sjukt i knäna av det) eller att vi inte råkar nämna just innebandy, som du skulle tycka superbra om. Vi skulle kunna hålla på hela dagen och skriva förslag åt dig.
Så därför är vårt råd att du nu ska prata med någon som kan ge dig de här förslagen på basen av vad du själv kunde tänkas gilla, alltså som kan ställa tusen små frågor till dig så att ni tillsammans kan hitta en kombination av saker som just du gillar och som funkar för just dig. Den här personen kan såklart vara någon därhemma, typ mamma eller pappa. Det kan också löna sig att gå till skolhälsovårdaren, så att hon kan gå igenom tex vad du kan äta med dig ordentligt. Hon kan göra upp ett schema eller program med dig och hjälpa dig att följa det genom att kolla hur du har det nu som då. Men allra bäst vore kanske att du bokade en tid en gång till en personlig tränare, som kunde med sin proffsiga kunskap om just precis det här och göra ett eget schema åt dig. Ett schema som täcker allt från hur mycket du ska ha till frukost till vilken puls du ska ha när du promenerar för att det ska förbränna som mest och ge bäst kondition. Det kan kosta en slant att anlita en personlig tränare en gång, men det är väl värt pengarna. Man måste inte heller fortsätta anlita den här tränaren månad ut och månad in, även om det är jättebra det också. Men en gång kan man absolut träffas, så att personliga tränaren får se hurudan kropp du har, kolla på vilken nivå din kondition ligger just och och kolla upp just sådant som huruvida du avskyr grynost och tonfisk, så att hen kan göra ett bra program åt dig. Om inte gymmet där du tränar nu har en personlig tränare du gillar, så kolla ifall de kan tipsa om någon. Skolhälsovården kan säkert också tipsa, och så finns det garanterat i närmsta stad. Du kan också googla.
Även kostrådgivare och näringsterapeuter kan vara bra att kolla. För en viktig sak här är att komma ihåg din ålder och anpassa allt efter det. Du kan inte äta och träna som en vuxen, för din kropp växer ännu och fungerar därför annorlunda än en vuxen kropp. Därför lönar det inte sig heller att ta tex färdiga program från nätet, för de är oftast utfunderade för vuxna.
Får du dina föräldrar att förstå att du inte mår bra av att vara överviktig och att du blivit mobbad för det, så får du förhoppningsvis hjälp av dem också. Inte bara att de kanske är villigare då att betala för tex en personlig tränare, utan för att du behöver dem i vardagen. Det är ju bland annat säkert de som tex handlar maten hem och då kan det spela väldigt stor roll vad de handlar, vad de lagar för mat - och hur de själva är vana att äta. Ifall de också har problem med vikten kan det ju hända att hela familjens matvanor behöver ses över för att du ska ha en bättre chans. Det hjälper ju absolut inte om det köksskåpen hemma är fulla av godsaker eller om ni ofta lagar ohälsosam mat till middag. Och så går det alltid bättre om man har stöd, pepp, tröst och motivering hemifrån också och inte behöver kämpa helt på egen hand. Kanske det här kan bli en bra sak för er alla, tex att ni kunde göra träningen till lite kvalitetstid och exempelvis fara på innebandyträningar med pappa eller promenera i skogen med mamma eller liknande?
Så en lite påminnelse till slut. Du vet nog det här men: allt beror ju på vilken inställning man har. Om man bestämmer sig för att det kommer att bli skittungt att träna och jobbigt att hålla sig från viss mat och att det är äckligt att bli svettig och att det är tråkigt att motionera - så är det så det kommer att bli. Vad du tänker kommer att vara otroligt viktigt för hur bra du lyckas. Men framförallt för hur bra du kan MÅ i din kropp. Minns också att det inte är något FEL på dig just nu. Du är inte en dålig eller värdelös människa för att du är överviktig - du är lika värdefull oavsett hur din kropp ser ut. Men visst finns det fördelar att vinna på att få bättre kondition och mindre midjemått. Man blir exempelvis gladare av att röra på sig, för då frigörs kroppens egna njutningshormoner i hjärnan!
Lycka till och hoppas det här var till hjälp, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Jenny