Sluta med socker
02.07.2017
Hej jag är en tjej som är 18. Jag är 168 cm lång och väger 52.5 kg vägde mig i fredags men jag äter så sjukt mycket sötsaker och det är inte bra för tänderna eller huden och kommer säkert gå upp i vikt om jag fortsätter såhär. När jag va liten tyckte jag inte om sötsaker och brukade inte äta det men senaste året har jag ätit så sjukt mycket sånt och jag är rädd för att gå upp i vikt så när jag ätit det så går jag o spyr. Jag vill inte gå ner i vikt inte därför jag gör det men ibland blir jag för mätt och då kan jag ha ätit jättemycket o då mår jag illa så jag stoppar fingrarna i halsen för att jag inte orkar gå runt o må illa. Iaf så har jag bästemt mig för att jag måste sluta med det och då måste jag sluta äta socker så jag kan få bort sötsuget och har googlat runt lite men hittar inget bra så jag undrar hur ska jag göra? Tänkt sluta äta vitt bröd, sötsaker asså allt uppenbart som choklad eller muffins o sånt men jag undrar om jag ska sluta äta sötningsmedel oxå som tugummi/ cola zero eller annan light läsk och typ saker som asså jag brukar dricka sånnadär som folk som bantar dricker för att jag inte äter så mycket mat finns ju ingen plats när jag äter sötsaker varje dag och sånna drycker innehåller massa vitaminer o näringsämnen men oxå sötnongsmedel så måste jag sluta med det oxå? Sen så undrar jag om det är samma sak med frukt de innehåller ju oxå massa socker även om det inte är samma sorts socker. Det är ju bara ett litet tag som jag ska ta bort all socker typ 1 månad men är osäker på hur jag ska göra Novalie

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
06.07.2017
Hej,
Jättebra att du tar tag i detta som gör att du börjar må illa och dessutom går du miste om näring genom att äta mycket sötsaker för det brukar leda till mindre riktig mat. Det finns några knep för dig att ta till, det viktigaste är att du är motiverad till en förändring och det verkar du ju vara!
1. Rensa skåpen, dvs ha inga sötsaker eller söta drycker hemma. Köp hem den dagen i veckan du menar njuta av något sött (det är heelt ok) och då i en liten mängd, t.ex. 100g godis istället för 300g.
2. Ät regelbundet, dvs slarva inte med måltiderna. Ät frukost, lunch, ev litet mellanmål, middag och kvällsmål. Genom att äta så bibehåller du din normalvikt men undviker få blodsockerfall som leder till fel kostval under dagen. Ät med ca tre timmars mellanrum och tillåt endast vatten mellan måltiderna, så mår kroppen bäst. Om du får sötsug efter maten så ta en frukt (direkt efter maten, inte låta det gå t.ex en timme för då är det småätande) men ät inte mer än två-tre frukter per dag. Du behöver inte vara rädd för det naturliga fruktsockret men ändå inget man ska äta för mycket av.
3. Välj osötade drycker. Dricker du lightläsk så ha i åtanke att den söta smaken vänjer dig med mer sött, klokt ändå att dricka lightläsk men drick det inte till vardags utan som sällanmat.
4.Vi vänjer oss med sött och ju mer vi äter desto mer vill vi ha. Så det gäller att vara stark men ändå tillåta något snedsteg, man är ju endast människa. Dvs fastän du äter regelbundet (och tillräckligt) kan det vara svårt men då gäller det att bryta en vana.
Man kallar sig lätt sockerberoende, men man kan inte bli beroende av socker som andra droger. De flesta förknippar dock sötsaker med att pigga upp sig/trösta/fira osv osv. Det blir lätt en ond cirkel.
5. Äter du söt yoghurt, flingor, dricker oboy osv rekommenderar jag att du slutar det för att det istället ska finnas utrymme för lite godis.
Sluta med att kasta upp fastän du mår illa, du kan lätt hamna i en ond cirkel och få en ätstörning! Bättre att må illa och lära sig av sina misstag.
Men du, ta ett steg i taget,det tar ett tag att bryta en vana. Och om det misslyckas ibland gör det inget (det är normalt) men om det blir för ofta blir det problematiskt.
Var ligger då problemet? Har du godis att ligga framme? Köper du för stor mängd så det räcker i flera dagar? Slarvar du med måltiderna? Tröstäter du?
Gör du nu allt enligt konstens regler men det ändå är kämpigt så ska du den tiden på dagen då sötsuget sätter in göra något annat än att sitta still. Då sätter du tankarna på något annat