Gå ner i vikt av att simma
23.11.2013
Hej, jag har alltid varit i mycket bra form eftersom att jag alltid tyckt om att springa, klättra i träd och idrotta. Men när jag började högstadiet slutade jag med simningen och friidrotten och därför satt på mig lite vikt. Jag är absolut inte fet utan väger ca. 55 kg och är 159 cm lång, men jag skulle endå vilja ha tillbaka den platta vältränade magen och de slanka benen jag alltid haft, så jag undrar hur bra simning är, jag älskar att simma och eftersom att jag hatar att bli svettig tycker jag simningen är så bra för då kan man träna hur hårt som helst utan att känna av svetten. Men går man ner i vikt av att simma, har tävlings simmat förr och funderade på att börja simma 2-3 ggr i veckan, kommer jag tro gå ner i vikt av det om jag ändrar mina matvanor lite och börjar äta mer grönt och skippar godiset och allt sött? Tack på förhand! Börjar bli lite rund
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.11.2013
Hej!
Lite rusning här, men nu ska du får svar! Och det var ett lätt svar: JA! Ja, ja och ja! simning är en superbra motionsform, eftersom man dels använder så gott som varendaste muskel i hela kroppen! Det finns nog ingen motionsform som använder hela kroppen på samma sätt! Och dels så använder kroppen också energi för att inte frysa. plus då de fördelar som du själv räknade upp, som att inte svettas :) Att simma bara några hundra meter borde vara effektivare träning än att springa några kilometer eller vara en timme i gymmet - så klart att du får både bättre kondition och kanske får bort lite hull av det! Dessutom vet vi av erfarenhet att simning kan vara väldigt meditiativt så att hjärnan får vila från vardagsstressen - eller hinna tänka igenom allt som hänt i vardagen. Har bekanta som börjar dagen med att simma och som ääälskar just den tidpunkten för simningen, så har du möjlighet kunde du kanske pröva med det?
Vill du variera lite sedan, så finns ju även andra vatten"sporter" som vattengymnastik - kan vara otrooooligt effektiv träning eftersom du själv bestämmer hur hårt du tar i - vattenlöpning (mycket tyngre än på torra land men samtidigt snällare mot lederna), simhopp, vattenrugby... ja och den där "skönsimningen", som vi inte kommer på vad den heter på riktigt, men då typ fem kvinnor i likadana simdräkter rör sig i dans likadant i vattnet. Jo, vi har till och med läst att det ordnas vattenzumba på vissa orter i Österbotten!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina