Gå ner tre kilo
02.10.2014
Hej! Jag är en artonårig tjej som har relativt god självkänsla och som mår allmänt bra, men jag skulle ändå vilja få ner tre kilo i vikt. Är 164 cm lång och väger 59 kg, men jag brukar väga 56, så jag blir lite orolig över att jag väger mer nu än jag annars gör. Dessutom känns det som att 56 kg passar min kroppsform bättre, men jag vill absolut inte vara smalare än så. Just nu känns det lite plufsigt på "baksidan" av höfterna/övre delen av rumpan, och jag känner mig inte bekväm med det. Dessutom är inte min midja lika markerad.
Så, alltså. Vad kan jag göra för att komma tillbaka till min ursprungliga vikt, och vad ska jag INTE göra? När bör jag äta och när bör jag det inte? Vad och hur mycket?
Kraaam!! Yrsa

Ungdomsinformatören Lena svarar
06.10.2014
Hej Yrsa!
För det första ska jag påpeka att du ännu klart ligger inom normal vikt med dina 59 kg, så egentligen har du ingen orsak att gå ner i vikt. Du behöver inte heller vara orolig över att du gått upp några kilon, det är helt normalt att vikten ändras lite, orsaken behöver inte vara något desto märkvärdigare. Det kan helt enkelt vara att du inte rört på dig lika mycket som förr? kanske du varit sjuk? kanske du ätit lite mera nu när skolorna börjat? kanske du samlat på dig vätska innan mensen börjat? kanske du stressat av någon orsak? kanske du helt enkelt inte vägt dig på samma tidpunkt som förr? Eller så har du kanske fått mera muskler om du tränar (musklerna väger mera än fett)? Så som du ser finns det flera olika orsaker till en liten viktökning och ingen av dessa är något man borde vara orolig för.
Också ett litet Obs innan vi går vidare till vad du kan göra: Du ska inte bara stirra dig blind på vikten när du avgör om du är nöjd med dig själv eller hur du mår. Som du kan märka från orsakerna jag räknade upp här ovan, finns det så många saker som kan påverka vikten lite åt det ena eller det andra hållet. Att sätta för mycket vikt på vikten (hehe ;) ) kan få dina tankar att bli ohälsosamma – gränsen där är hårfin. Så tänk alltid först och främst istället på hur du mår och hur du trivs i din egen kropp och det viktigaste: lär dig att tycka om dig oberoende av vikten.
Men nu till själva saken då… Om du inte känner dig bekväm med din kropp, finns det såklart saker du kan göra. Nu skriver du inte desto mera om dina levnadsvanor så här kommer bara allmänna tips.
- Ät regelbundet. Åtminstone 5 ggr/dag. Ät så du blir mätt men ta helst inte mera mat.
- Ät mångsidigt. Följ gärna tallriksmodellen – ät mycket grönsaker men glöm inte proteinerna (köttet) och kolhydraterna (potatis/ris/pasta…). Vanlig husmanskost funkar hur bra som helst!
- Lämna bort sötsaker och skräpmat. Visst kan du ha en dag i veckan då du unnar dig något smått och gott, men som regel försök låta bli helt.
- Träna. Nu vet jag inte vad/om du brukar träna, men träna gärna åtminstone 3 ggr/vecka minst 30min åt gången så att du svettas och blir ordentligt andfådd. Det är inte så mycket skillnad vad du gör bara du gör det. Välj något som du själv tycker om – gympass, löpning, simning, badminton… vad du nu tycker är roligt och gillar.
- Gör dessutom gärna också muskelkondition. Bra exempel är rörelser som tränar hela kroppen, tex. armhävningar och plankan men om du har vissa ställen som du vill jobba extra med kan du dessutom välja rörelser som tränar just de delarna ( tex benböj och utfall för rumpan och låren, ryggövningar för nedreryggen...). Du hittar en massa bra träningsprogram som du kan göra hemma genom att söka på nätet men du kan naturligtvis också gå till ett gym och ta ett träningsprogram från en personlig tränare. Då får du ett program som är gjort speciellt för dig och dina behov och önskemål.
Hoppas det här hjälper dig att komma igång, ha det bra!
Kramar och träningsmotivation från storasyster Lena