Magen
07.04.2022
Jag undrar om jag kan försöka tappa lite vikt på magen fastän jag är 13, jag skulle inte säga att jag är överviktig men jag jämför mig ofta med andra som har platta magar m.m. Jag väger c.a 60 kilo och är c.a 165cm lång så är jag överviktig eller något sånt? Generna från pappas sida gör att det enkelt samlas fett runt magen och benen/låren men generna från mammas sida gör så att man inte går upp i vikt så enkelt, så jag ju som en blandning av de två. Men som sagt, är det en bra ide att försöka tappa ett kilo typ? och ifall det är har ni några tips på hur utan att det blir ohälsosamt? Peepee poopoo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
Med tanke på den ålder och utvecklingsfas du befinner dig i så skall du inte försöka jobba på att "tappa" vikt, utan försöka äta så mångsidigt och näringsrikt som möjligt så kommer det att sköta sig själv.
Du skall undvika att jämföra dig med andra eftersom alla kroppar är helt unika och en helt egen uppsättning av gener och arvsmassa. Alla KAN INTE se likadana ut eftersom vi inte är samma. Vissa saker kan vi påverka - t.ex. frisyr, kläder och hållning - men då det kommer till våra gener och vår anatomi så är det inte så mycket vi kan göra, utan det bästa är att vi lär oss göra det bästa av det vi har.
Din kropp - precis som alla andra kroppar, behöver lagom mycket motion, vila och näring. Och med dessa tre kan du få din kropp att fungera på bästa sätt. Ni skall leva tillsammans länge ännu du och kroppen så försök göra det bästa av tiden och bli vänner, livet blir så mycket lättare och roligare om man ser möjligheterna istället för alla "brister".
Mitt tips till dig är att ta en promenad på 30 minuter alla dagar - inte försöka gå ner i vikt. Genom att motionera lite alla dagar kommer du att få  frisk luft, få fördelarna av motion i muskler och benstomme och känna att du gör någonting produktivt istället för att sitta med destruktiva tankar. På både kort och lång sikt så är en halvtimmes promenad om dagen ett betydligt bättre alternativ än att försöka banta.
Kram,
Tessi