normalt?
18.11.2013
Jag är en flicka som är 12 år 155 cm långa och väger ca 54 kg är det normalt? Jag själv tycker jag är tjock om magen men resten är jag ganska nöjd med. Kan ni snälla också ge tips om hur jag skulle kunna bli smalare! <3 Tack i förhand för svar <3 :D
Normalt?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
27.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar i några extra dagar, det har inte varit meningen att låta dig vänta, men det är rusning med frågorna och det har strömmat in hela 274 frågor på 25 dagar! Men för att gå tillbaka till dina frågor...
Ja, vikten är alldeles normal! Inte övervikt och inte undervikt utan precis så som det ska vara! :) Vi är alla formade olika och därför sitter fettet (som vi alla har) på olika ställen och bland annat det formar våra kroppar olika. I tonåren, speciellt innan puberteten börjar, brukar man dessutom ännu ha kvar lite "rundhet" som man har när man är barn men det försvinner med tiden.
Dels för denna orsak, dels för att du ännu är så ung och också för att du nu är normalviktig vill vi inte ge dig tips på hur du kunde bli smalare eller gå ner i vikt. Du är bra precis som du är. Något du kanske kan göra är muskelkondition för magen och ryggen - alltså situps av olika slag, plankan och ryggmuskelövningar så du stärker muskulaturen och får bättre hållning.
Visst lönar det sig att annars också försöka motionera regelbundet, sova tillräckligt och äta hälsosamt och mångsidigt. Det är också de här sakerna som är basen till att hållas frisk och också de som man ska "ha i skick" för att må bra och hållas vid idealvikten.
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott