min tjej är jämt kåt
13.09.2015
Min tjej är kåt helatiden vi har sex 3-4 gånger om dagen men det verkar inte vara nog. Jag får sår och även hon får sår men hon vill ändå köra trotts att det gör ont och säger jag ifrån blir hon sur börjar bråka o hålla på. En gång vägrade jag och fick reda några dagar senare på att hon vart med någon annan, vet inte varför hon gör såhär är något fel på henne? Hon brukade skära sig förr va deprimerad en period hade ätstörningar men hon har kommit ur detdär men det oroar mig försökt prata med henne men hon blir bara arg vill göra slut oså. chrille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.09.2015
Hej!
Vår egen sexualrådgivare-hälsovårdare Tessi kommer att svara på din fråga, men hon har en lååång kö av frågor att besvara just nu. Tills dess: kunde du kika lite på våra sidor om sex som självskadebeteende, ifall du känner igen något av det hos din tjej?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,
Jag tror, precis som du, att din flickvän inte mår så bra just nu. Du skriver att hon tidigare har haft problem med självskadebeteende, ätstörningar och depression och även hennes sexuella behov som du skriver om får det att låta som att hon har väldigt låg självkänsla och behöver sexet för att försöka höja den.
Jag kan givetvis inte med säkerhet uttala mig om varför hon gör som hon gör, eftersom jag inte känner henne, men min gissning är att hon nog inte vill ha sex så ofta för att hon är kåt, utan att hon behöver sexet för att tillfredsställa ett annat behov hos henne. Det som är kännetecknande för nästan alla självskadebeteenden är att beteendet, (skärandet, i vissa fall ätstörningen) både kan vara ett sätt att bestraffa, men även att belöna sig själv, ett sätt att försöka få ordning på tillvaron och vara herre över sin egen situation.
Det är mycket möjligt att hon själv känner att hon är kåt och att hon skulle vilja ha sex hela tiden. Men jag tror inte att hon någonsin får "tillräckligt", eftersom du skriver att hon gärna vill ha sex trots att både du och hon har ont av det. Det vanliga i en sådan situation skulle vara att konstatera att "nu får vi nog ta det lugnt ett tag", inte att bli sur om du inte vill ha sex. Det är ju aldrig ok att pressa nån till att ha sex eller att sura om man inte får sex. Och absolut inte ok att gå och lägga sig med någon annan om inte den egna partnern ställer upp. Om man som partner kan förlåta en sån sak är ju upp till var och en, men det är definitivt inte någonting man behöver ta.
Vad säger hon själv om sitt sexbehov? En gissning skulle vara att hon vill ha sex så ofta är att hon ser sexet på en bekräftelse på att hon duger, på att hon är snygg och sexig och du vill ha henne. Så de gånger hon känner sig avvisad av dig så upplever hon naturligtvis att hon är motsatsen - att hon inte är sexig och att du inte vill ha henne för att hon inte duger. Det viktigaste du kan göra är att tala med henne. Att säga som det är de gånger du inte vill - "ledsen älskling, jag tycker att du är superhet och jag tycker alltid att du är sexig men just nu orkar jag inte ha sex, kan vi mysa istället?". För om det faktiskt var så att hon var så vansinnigt kåt att hon bara måste få komma flera gånger om dagen så borde det ju också funka om hon onanerade tills hon känner sig tillfredsställd. Det att hon nödvändigtvis behöver själva sexet - utan att ta hänsyn till vad du känner (om du har ont, om du inte vill, att du blir ledsen då hon har sex med nån annan) gör att det verkar lite osunt.
Jag vet inte om det finns något annat sätt att lösa situationen än att prata, prata och prata. Det hon skulle behöva förstå är att hennes värde som person inte sitter i hur sexig hon är, och att du vill vara med henne men att hennes beteende (surandet och otroheten) inte är ok. Man önskar förstås att ni skulle lyckas lösa problemet genom att tala, men det kan hända att det är ett för svårt problem för att ni på egen hand skall kunna göra någonting åt det. Det skulle säkert vara bra om hon talade med någon utomstående om saken, t.ex. en psykolog eller en terapeut, men jag vet ju ine om hon är villig att ta emot hjälp. Med tanke på att hon tidigare har haft problem med självskadebeteende, ätstörningar och depression så låter det som om hon har saker i sitt bagage som säkert skulle vara bra att behandla.
För att få tid till en psykolog eller liknande kan ni antingen försöka via hennes skola (?) eller via hvc. Jag tror absolut att problemet går att lösa och att hon kan börja må bättre, men det innebär säkert att hon själv måste förstå att hon har ett problem och vara villig att arbeta på det. Se till att du är snäll med dig själv och inte går med på sex då du inte vill. Det är DU som bestämmer över din kropp och hon har inte rätt att få dig att känna dig dålig p.g.a. det.
Kram!
Tessi