Är de nått fel med mig?
10.08.2022
Hej, jag fick min mens ungefär för två år sen och min kompis började använda tampong några månader sen och med tanke på att jag håller på med sport skulle jag oxå vilja det. Men varje gång jag försöker få in tampongen så får jag knappart in den 2 cm så känns det bara jätte obekvämt och gör ont. Min kompis sa att det inte gjorde ont alls och alla säger att det inte borde göra det så är det nått fel med mig? (skriver en till grej i hemliga rutan) hemligt
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
11.08.2022
Hej,
Har träffat många tjejer med samma fundering och problem som du! Det kan handla om att det finns nåt hinder precis innanför vaginans öppningen (2cm upp som du beskriver) som gör att du inte kan göra upp fingret eller tampongen! Och det är faktiskt mycket mer vanligt förekommande än man tror!
Det som kan finnas där inne är en liten slemhinne”sträng” eller att slemhinnan är lite ihopväxt. Det är inget farligt och kan tas bort/klippas upp hos en gynekolog utan att det gör ont!
Som sagt, svårt för mig att säga att det är PRECIS just det, men det är min bästa gissning utan att ha tittat. Min rekommendation är nu att prata med din förälder om att du har svårt att få in en tampong, och att du fått en rekommendation att besöka en gynekolog. Så du kan få hjälp att boka en tid tänker jag.
Det är klart du kommer kunna använda en tampong, var inte orolig!
Kram!
Malin