Alkoholist, vägrar sluta
26.01.2018
Vart ska jag söka mig om jag vill prata med nån om min pappa som är alkoholist och vägrar sluta dricka? Har pratat en gång med skolhälsovårdaren för typ 3-4 år sedan som sedan kom hem ock pratade med min pappa om hur jag kände om det han jöör osv. Han hade ett uppehåll på kanske ett halvår. Men sen fortsatte han igen. Han vägrar själv att söka hjälp eller att åka till sjukhuset eller liknande för att få hjälp. Han sitter bara i soffan och sover... så han rör inte mig åh de är bra. Men det är ändå en obehaglig och ohemtrevlig känsla när han dricker... Han dricker förstås inte 24/7 men när han väl dricker, så dricker han iaf en vecka om inte längre och sen ett uppehåll på kanske 2-3 veckor.. osv.. MG

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2018
Hej.
Tyvärr är du långt ifrån ensam om att ha det såhär. Det betyder naturligtvis inte att det är okej eller att det är någonting du behöver finna dig i, men det betyder att det finns hjälp att få både för dig och för din familj.
Alkoholism är alltid svårt att hantera för alla inblandade. Och det trista är att du inte kan få din pappa att sluta dricka. Det är bara han själv som kan göra någonting åt den saken, och så länge han inte är villig att se problemet så är det svårt. Det du kan göra är att fokusera på dig själv, och att DU skall må så bra som möjligt.
Jag tycket därför att du skall kontakta USM (understödsföreningen för svenskspråkig missbrukarvård) De har verksamhet på olika håll i österbotten, och du kan få tala med någon där som vet vad du gåtr igenom och vilket stöd du har rätt till. Du kan även komma i kontakt med andra ungdomar i samma situation. Kolla deras hemsida och ta kontakt med dem. Både du och din mamma skulle säkert må bra av att tala med någon, eftersom alkoholism är någonting som påverkar hela familjen.
Många många kramar. Ge inte upp.
Tessi