Bråk med mamma
19.10.2014
Hej! Jag och min mamma har aldrig någon sin kommit överrens. Känns som att allt bara ska ske på hennes villkor (mamma). Vi stör oss på varandra ständigt så man har ju kallat henne för en hel del elaka ord. Jag är ingen ond eller dum människa. Men jag blir så jäkla arg när hon aldrig lyssnar på mig, aldrig värkar förstå något och så är vi båda jäkligt envisa. De får mig att inte villa göra annat än bara flytta hem ifrån och lämna hela skiten för gott. Men de kan jag inte för man har inget jobb och jag vet inte vart jag ska vända mig. Sen vill jag ju egentligen inte bara lämna allt så här. Jag har en äldre syster som för längesen har flyttat och har både sambo och barn. Så känner mig som den misslyckade efter släntraren. Jag har pratat lite med henne men där får jag inget annat svar än att jag bara borde finna mig i det och göra allt vad mamma säjer. Men de funkar bara inte för mamma kan inte göra saker på annat sätt än hennes. Både mina föräldrar tycker jag är lat och bortskämd eller de känns som att hela släkten tycker de. Då mamma brukar berätta för dem hur jag bara sitter hemma och inte gör något. Det sårar mig jätte mycket, för jag kan inte rå för det. Då jag har asperger, dyslexi och dyskalkyli. har då också haft svårt i skolan, mest inte så med själva plugget. För min asperger syns inte mycket på mig utvändigt men inombords så kan det göra mig jätte stressad för saker som ska hända eller så. Så jag har princip aldrig triviets i skolan eftersom jag fått gå i särklass (isolerad) med andra som är mycket mer hyper än jag är (fick mig att känna mig oinpassad) och har därför inte mycket vänner. På lärarsamtal så har lärarna alltid berömt mig men min mamma har alltid då kommit med ett "Ja, men hon behöver ju fortfarande hjälp". Vilket har sårat mig, så känns som att jag aldrig kommer duga i hennes ögon. Så jag har jätte upp med att försöka och då istället blir jag kallad lat. Vilket jag är nu men det är för att inget värkar duga. Så när det kommer till arbetssökandet så har jag hjälp av en Syo. Vilket är bra för jag skulle inte våga gå runt och fråga själv, och det tar ju såklart tid att hitta något. För de är svårt med jobb nu. Men mamma tycker såklart inte att det duger. Ända gången som mamma säjer "något bra" om mig är när någon utifrån typ säjer emot henne. Vilket får mig att tyck hon är så jäkla falsk. Jag eller min mamma litar inte ensekund på varandra (vilket är jäkligt jobbigt). Så när jag väl gör något eller försöker göra rätt för mig så skuggas jag av henne ständigt, vilket retar gallfeber på mig och om jag t.ex. läser upp ett viktigt papper så nöjer hon sig inte med att jag läst det. Nä.. hon ska pront titta på pappret själv, och när jag frågar varför hon inte bara kan lyssna på mig så surar hon ihop och vägra prata med mig. Jag är så fruktansvärt trött på det här och det tar såklart massor av energi från mig. Som gör att jag sover hela dagarna, för jag vill inte gå upp och leva en dag till i detta. Har inte en susning om vad jag ska göra och att prata med mamma är helt ute slutet för hon kommer inte acceptera en annan lösning än hennes egna. Snälla, snälla hjälp mig jag orkar inte bråka mer. Föra året dem gånger jag var ute och festade (vilket jag inte är ofta) så bröt jag ihop varje gång, folk trodde det var för att jag var ledsen över mitt ex (som behandlade mig illa). Visst det var det som de pratades om innan jag bröt ihop. Och innan nyår så söp jag så mycket att jag blev livlös för en stund och hade sjukvårdare på plats. Det här grundar sig ju lite i annat också. Men jag tror det var mest för att jag inte orkar bråka mer med mamma och alla andar som de känns som att hon vänder mot mig. Så igen snälla vad ska jag göra eller ta vägen? Orkar inte mer, de får mig nästan att önska att jag hade dött på ny år. Sara

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej finaste Sara!
Låter som att du länge burit många saker helt själv och att kommunikationen i din familj, eller speciellt med din mamma verkligen har gått in i väggen! Och att din situation nu verkligen behöver förändras, innan du tappar all kraft!
En av de stora utmaningarna vi har i livet är nog kommunikation. Att hitta sätt att prata med varandra på så att det känns för båda parter att man blir lyssnad på och förstådd. För det är jätteviktigt, att få känna sig respekterad och älskad för den man är. Och att få lära sig att uttrycka sig så att man kan berätta om sina känslor och vad man behöver utan att den som lyssnar ska känna sig påtrampad eller kritiserad. Och många gånger, speciellt när det handlar om föräldrar och barn, så är det just i kommunikationen som det brister. Kärleken finns nog där, och önskan att vilja förstå, men när vi aldrig når varandra med orden så når inte heller alltid kärleken fram.
Sedan kan det ju vara så att det som funkar när barnen är små i en familj inte längre fungerar sedan när de blir tonåringar och när de blir vuxna. Då kan man helt enkelt inte bara fortsätta i gamla hjulspår utan då måste alla förändras. Både föräldrar och den som håller på att bli vuxen, man måste förändra sina roller litet. När man håller på att bli vuxen så vill man och ska också få bli bemött som en vuxen, fast man kanske har sina utmaningar och begränsningar. Men det kan vara jätteknepigt att se det som förälder. Svårt att inse att ens barn verkligen växer upp och ska börja stå på egna ben. Oberoende av vilka utmaningar det kan finnas i barnets liv. Så den största utmaningen en förälder har är ju att ”våga” och kunna släppa sina barn, när de blir vuxna. Våga tro på att de kan stå på egna ben, fatta egna beslut. Och då kan det vara ännu litet knepigare för föräldrar till barn som haft en del utmaningar att tackla, t.e.x. som du berättar att du har din dyslexi, dyskalkyli och din asperger.
Att prata med din mamma kanske inte är det enklaste just nu. När du känner dig både stressad och sviken och det bara blir bråk. Men viktigt att du hittar någon att prata med! Din energi behöver du till att hitta ett jobb och till att bli vuxen och få leva ditt liv. Kunde du kanske vända dig till hälsovårdscentralen och be om samtal med någon? En psykolog eller en någon psykiatrisk sjukskötare t.ex.? Så att du skulle få prata med någon om hur det känns för dig just nu och få litet mera perspektiv på allt. Och så att du kunde få rätt hjälp vidare. Både med att handskas med situationen hemma men också med framtiden. Eller finns det någon annan vuxen i ditt liv som du känner att du kan prata med så börja där. Så kanske han/hon kan bli den som hjälper dig vidare.
Sedan finns det nog jättefina och bra sätt att ”reda upp” saker som inte funkar i en familj, man kan t.ex. gå i familjeterapi. Och där är familjeterapeutens roll att se till att alla får komma till tals, att alla får berätta om hur de upplever situationen och där brukar man också få väldigt bra tips på hur man ska prata med varandra på ett bra sätt. Och det är svårt att själv reda upp det som inte fungerar i en familj. Det behövs någon ”neutral” utomstående som hjälp på vägen. Kanske kan du fråga om möjligheten till detta i din hemkommun också via hälsovårdscentralen.
Var du nu den unga vuxna kvinna som du är, använd den lilla kraft du ännu har och din härliga envishet till att be någon om hjälp. Ingen ska behöva känna som du känner, eller uppleva att du aldrig duger! För du duger visst!!! Du är värdefull och du är stark som tacklat allt så länge. Så ge inte upp nu, nu har du möjligheten att själv ta ansvar för ditt liv. Men be om hjälp, så att någon kan gå med dig en bit till på vägen!
ALLT GOTT och många kramar!
H.Susanna
PS från ungdomsinformatören Liselott: har du varit i kontakt med de uppsökande ungdomsarbetarna i din kommun (utan att avslöja varifrån du är så har JobCenter södra änden av Österbotten, Resurscentret Föregångarna mitten av regionen och After Eight norra änden - kolla webbsidan för den som är närmast dig för kontaktuppgifter)? De kan vara just den människa som går med dig en bit på vägen! De kan hjälpa med allt från att hitta en familjeterapeut (kommunen/staden borde annars ha som ni kan gå till gratis) och boka tid till att se över dina boendemöjligheter - de är liksom tusenkonstnärer på att hjälpa folk med allt mellan himmel och jord. Så har du inte redan pratat med dem, så gör det genast!