Tamponger
25.04.2025
Hej Decibel! Ja har några frågor om tamponger
Kan man ha 2 tamponger efter varandra att man tar ut en å lagar en ny genast efter?
E de större risk fö tss desto större absorbation man har på tampongen?
Om man använder såna me en plasthylsa MÅST man tvätta händena före om man ha så dä allmänt rena händer?
Tänker på myki
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.04.2025
Hej!
Tack för din fråga.
Ja, du kan ha två tamponger efter varandra så länge du själv inte märker av några problem. Vissa människor har lite känsligare slemhinnor och då kan det uppstå irritation vid regelbunden tamponganvändning, men så länge du inte märker av något negativt är det inga problem att använda flera tamponger efter varandra.
Nej, risken för tss (toxiskt chocksyndrom) ökar inte för att tampongen har högre absorbering. När det kommer till tss handlar det inte om absorberingsförmågan på tampongen utan hur länge du har den i dig. Man ska inte ha i en tampong längre än högst 8 timmar.
Man bör alltid vara noga med handhygienen när man använder mensskydd oavsett om tampongen har plasthylsa eller inte. Det är lite samma som att man alltid bör tvätta händerna innan man äter. Har du inte tillgång till rinnande vatten är det såklart ingen fara, du kommer inte ta skada av det. Men om möjligt bör du alltid tvätta händerna när du använder/byter mensskydd.
Kram <3
Rosanna