Söka hjälp?
17.01.2023
Hej decibel. Jag ville fråga om jag borde söka hjälp med mitt ätande, jag har haft svårt att äta det senaste två åren. Och försökt äta normalt men kan inte. Ember

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2023
Hej,
Jag tycker att du skall söka hjälp för detta precis som du skriver. Egentligen oavsett vad som är orsaken till att du har svårt att äta så är det bra att man ber om hjälp då man märker att det finns ett problem. På basen av det du skriver är det svårt att veta vad som är det egentliga "problemet", och det behöver du inte heller veta för att söka hjälp. På de flesta sjukhus eller hälsocentraler finns t.ex. näringsterapeuter som man kan diskutera sina matvanor med, och i de fall som det rör sig om någon annan form av ätstörning så finns det hjälp att få även då. Det innebär inte heller att man förbinder sig till en lång "terapi" för att man tar kontakt, utan börja med att höra dig för t.ex. med din skolhälsovårdare eller kontakta den instans som tar hand om olika ätstörningar i det område där du bor. Kontaktuppgifter kan du hitta här.
Det att man äter och får i sig tillräckligt med näring handlar i första hand om att kroppen behöver det för att orka fungera och kunna utvecklas normalt. Och därför tycker jag att det är bra att du har kommit till insikt om att det kan finnas ett problem som du behöver få hjälp med. Tveka inte att ta kontakt med de olika tjänster som finns.
Kram,
Tessi