Dålig vän?
02.06.2015
Hej, fick veta idag att ihelg har min bästa kompis haft sex med en kille jag har haft på g med, men jag slutade det pga. Att han blev oattraherande av vissa själ men jag har nog haft känslorna kvar och det vet min bästis om men endå gjorde hon det. Det var en annan kompis som sade det till mej, har inte träffat min bästis och hon var full när de hade sex. Är inte arg men endå är jag det vad tycker ni om detta? ..

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
05.06.2015
Hejsan! Det tyckte jag var dålig stil. Så beter sig inte en vän.
Dessutom finns det i Finland en lag om Byxmyndighetsåldern. På basen av dina personuppgifter du har gett kan jag ju gissa att din vän knappast var fyllda 16 år... Den här lagen finns till för att skydda barn under 16 år mot att ta ansvar och hantera konsekvenser som kommer under och efter samlag. Läs gärna mera här. Precis så här går det då. Sådana här grejer ställer till sorg och bedrövelse.
Mitt råd till dej - sök nya vänner! Umgås i ett gäng där ni är på samma nivå och är måna om er vänskap och tycker om och beskyddar varandra. <3
Lycka till!            Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare