gravid
17.10.2024
Hej
Jag är en 13 åring flicka som hade sex med min kille för två veckor sedan ungefär, ja har börjat må dåligt och fått springa och spy på morgonen men vågar inte berätta för någon. räddtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2024
Hej,
Jag förstår att du kan känna dig orolig och rädd om du nu upplever att du mår illa, men det är jättesvårt för mig att ta ställning till om det kan bero på graviditet eftersom jag inte vet om ni använder skydd då ni har sex, när du senast hade mens och om du har haft mens efter att ni hade sex. Eftersom du är så ung så är det också helt normalt att mensen är oregelbunden, och att t.ex. hormonella förändringar eller mensvärk kan vara olika från en månad till en annan. Så om du är väldigt rädd för att vara gravid så kan också rädslan i sig göra att man mår illa, och illamående kan bero på väldigt många olika saker.
Om du har haft mens efter att ni hade sex så är det osannolikt att du är gravid, men om du inte har haft mens efter det eller om din mens är sen så skulle det vara bra om du testade dig eller gick och pratade med din skolhälsovårdare som kan hjälpa dig vidare med saken. Det är nästan ännu värre att gå omkring och oroa sig och inte veta hur det ligger till, så tala med en trygg vuxen som kan ge dig stöd. Jag förstår att det känns skrämmande att berätta för någon om din rädsla, men det finns personer som du kan tala med. Om inte skolhälsovårdaren känns rätt så kanske du kan tala med en kurator, en skolcoach, en ungdomsledare eller lärare? Oavsett om du är gravid eller inte så tror jag att du skulle känna dig mindre rädd om du fick tala med någon om saken.
Och det är jätteviktigt att ni skyddar er, så i fortsättningen måste ni se till att använda kondom om ni har sex. Kondomer får ni gratis av skolhälsovårdaren om ni inte vågar köpa dem i butiken.
Kram,
Tessi