hittar ingen rubrik för detta...
18.02.2015
Hej vi är två tjejer som har känt varandra i ca 2 år. En gång träffade vi en kille som en av oss har känt förut och han är ett år äldre än oss. På kvällen skickade killen till oss allt möjligt och vi blev ganska bra vänner med honom och en annan. Vi började chatta med dem mer och mer, men vi hade aldrig träffats. En av killarna började skicka frågor som t.ex. "kan du skicka en bh bild" men vi svarade bara nej. Men pojken fick väl inte in nejet i hans huvud så han fortsatte att fråga efter bilder. Och den andra har också börjat fråga efter bilder. Vad ska vi göra för att få dem att sluta?? två tjejer

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.02.2015
Hej!
Ni tjejer gör helt rätt i att inte skicka några BH-bilder eller andra sexuella bilder av er själva åt de här killarna - det vore nämligen ett brott. Just nu håller vi alltså på från Decibels sida att fara runt i alla högstadierna här i Österbotten och berätta om vilka regler som finns angående sex, just för att alla inte har det här helt på klart. Kanske har ni kanske hört oss redan (om inte så är vi säkert på väg till er skola också) så NI vet det här - men killarna verkar inte fatta att det de tjatar om är fel och brottsligt. Det var superbra att ni skrev åt oss, vi ska förklara lite mera och samtidigt ge lite tips på vad ni kan säga åt de här killarna.
Bilder av alla de slag som innehåller sex eller sexuella antydningar och som föreställer personer som kan tänkas vara under 18 år räknas som barnpornografi enligt lagen. Sådana får man inte tillverka (alltså ta på någon annan), inneha eller sprida. Skulle ni alltså skicka sådana till de här killarna så skulle de bli brottsliga redan den sekund de tar emot de här bilderna. Oavsett om ni själva tagit bilderna eller om de bett om dem. Att inneha barnpornografiskt material är olagligt - och beroende på bilderna och omständigheterna så kan det komma saftigt med böter, rättegångskostnader och anteckning i brottsregistret för det. De har inte heller någon som helst rätt att tjata på er om att få sådana bilder, inte ens be om dem snällt, eftersom det lite beroende på omständigheterna kan räknas som sexuellt utnyttjande av barn, grooming eller försök till att få tillgång till barnpornografiskt material. Skulle de ens visa de här bilderna åt varandra, så skulle det räknas som spridande av barnpornografiskt material och straffen bli ännu värre.
Dessutom så ska unga personer under 16 år enligt lagen absolut inte ta sådana här bilder på sig själva, än mindre skicka dem åt någon. Först när man fyllt 16 år är man enligt Finlands lag sexuellt myndig ("byxmyndig") och det är först då som man får göra vad man vill med sin kropp sexuellt sett, till exempel ha sex. Ja, det är "åldersgräns" på sex - och hit räknas inte bara traditionellt samlag (snoppen-i-sidan-in-ut) utan all form av sex, också att suga av någon, grovhångla, visa sig naken framför webcamen osv osv osv osv osv. Den här lagen finns alltså till bland annat för att skydda unga från att bli sexuellt utnyttjade eller kränkta - även av ett år äldre killar, inte bara av vuxna. Lock och pock, tjat, gnäll, hot, utpressning osv, allt det försöker lagen skydda er från bland annat genom att kunna straffa de som bryter mot den lagen.
Jo, det här låter kanske som om lagen skulle vara lite väl sträng ibland, men vem kan säga hur den som är måltavla för sådana här grejer känner det, uppfattar det. Visst kan man bli väldigt kränkt av att någon tjatar på en för att få BH-bilder. Det är offret som bestämmer! För att vi alla har sexuell självbestämmanderätt = bestämmer själva vad någon får eller inte får göra mot ens kropp. Det är lagar som ingår exempelvis i FN-konventionen för mänskliga rättigheter, det är inget att förminska eller förlöjliga.
Och inget som kan skyllas på er! Fattar inte de här killarna det här om ni förklarar det åt dem, så kanske ni ska brottsanmäla dem. Ta en skärmdump eller spara meddelanden från dem som bevis och gör en elektronisk brottsanmälan på polisens webbsidor. Det kan vara skönt att ha en vuxen med som stöd, så tala väldigt gärna med någon vuxen ni har förtroende för - men ni behöver inte vara rädda för en brottsanmälan. Även om ni skulle ha typ flirtat med dem, så är ni inte ansvariga för att de tjatar om något som går över gränsen för vad som är okej och lagligt. Inte ens fastän ni skulle ha tagit BH-bilder på er och skickat så skulle ni kunna straffas för något. Ni behöver inte skämmas för något, ni behöver inte hålla tyst om något! Snarare är det fler som borde höra om och förstå att det här är fel gjort, så att inte andra gör samma dumhet.
Samtidigt förstår vi att det säkert kan ha sin charm att chatta med ett par killar, flirta lite, få lite uppmärksam och kanske lite förälskelse. Det blir genast knepigt då någon som man så gärna skulle vilja att var trevliga och schyssta gör något i den här stilen. Man blir säkert besviken, kanske känner sig obehaglig till mods och blir upprörd. Men så länge man vet vad som gäller, så kan man förhoppningsvis stå på sig och inte låta sig utnyttjas. Och kanske man vågar säga åt motparten att den hen gör är fel. Visst vet vi också att det blivit rätt "vanligt" bland unga att både ta nakenbilder av sig själva och be om sådana av de de har på g med eller är ihop med. Men bara för att många gör det behöver det inte betyda att något är rätt. Som sagt, det finns många unga som inte ens hört om de här reglerna och lagarna för det sexuella, så det är just därför vi är ut till skolorna - så att så många som möjligt sedan kan spela enligt samma spelregler.
Stå på er ni bara, tjejer! Förhoppningsvis fattar nog de här killarna om ni till exempel ber dem läsa det här eller våra infosidor om Inte-okej-sex. Fattar de inte, så är de nog inget värt att ha heller!
Hoppas det här var till hjälp - och tala alltså gärna mera med någon vuxen ni har förtroende för. Ännu har ju inte något riktigt allvarligt brott hänt (ni har ju bland annat inte skickat något) och vi hoppas att allt bara berodde på okunskap från de här killarnas sida.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (och sexualrådgivaren och hälsovårdaren Tessi)