Kärlek
06.06.2025
Hej! Jag har träffat en person online, hur vet jag om han är seriös? Han bor i ett annat land . Han förstår inte riktigt min finska kultur . Att vara tillbaka dragen osv.. Och inom de första 5 min tjata Han om att få visa sitt könsorgan .. bokstavligen tjatade även fast jag avstyrde det. Han bor hos sina föräldrar. Och vill jag ska följa med honom på en festival till Serbien. Han bor inte där. Och han sa att han hoppas hag ska rida honom och studsa på honom. Det kändes obekvämt och lite som jag blev utnyttjad.. Men hoppas känslan är fel. Skulle vilja ge honom fler chanser. Vad borde jag säga till han utan för mycket info om hur han ska göra och vad ska jag lägga märket till typ red flags. Och jag vill inte ge han för mycket info för då "kopiera det" och lura mig såvis Orolig
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.06.2025
Hej!
Tack för din fråga. Det var jättebra att du tog kontakt. Nu ser jag såklart inte hela bilden eftersom allt jag har att utgå från är vad du berättar i din fråga. På basen av den informationen jag fått ser jag tyvärr inget annat än röda flaggor och här börjar varningsklockorna verkligen ringa ordentligt i mitt huvud.
Till att börja med är det väldigt oroväckande att den här killen varken förstår samtycke eller kan ta ett nej utan istället försöker tjata sig till att få som han vill. Det tyder på brist på både empati och respekt för dig. Han bryr sig alltså inte om dina gränser eller din självbestämmanderätt över din kropp. Jag har svårt att tro att han skulle uppföra sig annorlunda om ni någonsin sågs och han ville ha fysisk kontakt eller sex även om du inte ville det. Högst antagligen skulle han fortsätta tjata lika ihärdigt eller värre... Han har varit väldigt tydlig med sina avsikter och vad han förväntar sig av dig. Tänker du själv att han är den typen av person som skulle vara okej med att du inte vill ha sex när han vill det? Skulle han vara vänlig, förstående, respektera dina gränser och inte tjata? Om svaret är nej, kanske, eller vet inte så säger det en hel del.
Om du känner dig obekväm och utnyttjad ska du absolut inte ignorera det. Det är inte något fel på dina känslor, dom är ett direkt resultat av hans ord och handlingar. Det finns absolut stunder där magkänslan kan vara missvisande och lite överkänslig men trots det ska man aldrig ignorera den fullständigt. På basen av det du skriver ser jag många oroväckande tecken så jag förstår absolut att du är obekväm. Det hade varit illa om du inte var det alls eftersom känsla av obekvämhet finns till för att skydda oss från faror. Dina känslor gör alltså sitt jobb men det är upp till dig att avgöra om du tänker lyssna till dom eller inte.
Det finns inte något land eller kultur där det är okej att kräva fysisk kontakt eller nakenbilder. Det finns inte heller någon kultur där det räknas som tillbakadraget att ha personliga gränser. Den här situationen har ingenting med nationalitet eller kultur att göra utan det handlar BARA om en man som inte förstår samtycke och gränser.
Jag avråder dig starkt från att åka någonstans med den här killen i nuläget. Det är helt enkelt inte tryggt. Ingen människa bör åka utomlands tillsammans med en person som de inte känner fullständigt eller litar på till 100%.
För att hålla dig själv trygg kan du försöka hålla detaljer om dig själv och ditt liv hemligt så gott det bara går. Håll dig till förnamn än så länge och nämn inte namnet på stället där du bor. Lämna aldrig ut personlig information som bankuppgifter, personbeteckning, lösenord, adress osv.
För att ta reda på om han är seriös eller inte kan du börja med att fråga vad han söker efter och vad han har för avsikter. Du kan även berätta vad du själv tänker, känner och vill. Diskutera gärna samtycke och var tydlig med vilka dina gränser är och att du förväntar dig att dom respekteras utan att ifrågasättas. Jag gissar att du själv aldrig skulle tvinga honom att göra något som han inte är bekväm med. Om han försöker kompromissa, tjata på dig eller på något vis får dig att skämmas över dina gränser kan du tolka det som bevis på att det här inte är rätt person för dig.
En människa som försöker pressa dig på information eller som tjatar på dig att kompromissa med dina gränser på något sätt är inte en hälsosam person att inleda en relation med. En människa som verkligen gillar dig, bryr sig om dig och vill dig väl kommer göra sitt bästa för att du ska känna dig trygg, bekväm, uppskattad, sedd och hörd.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Jag förstår att det här kanske inte var svaret du ville ha men jag hoppas att du förstår att det viktigaste för mig är att du är trygg.
Ta kontakt på nytt ifall du undrar över något.
Ta hand om dig, kram!
Rosanna