ska jag göra slut?
05.06.2025
jag har en flickvän som jag varit tillsammans med i typ 2 månader men jag vet inte om jag på riktigt gillar henne. Jag tror att jag hellre skulle vilja vara hennes vän än pojkvän. Jag vill inte såra henne men inte heller fortsätta låtsas
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.06.2025
Hej!
Du besvarar egentligen din egen fråga. Det kan absolut ta tid innan man utvecklar djupa, kärleksfulla känslor för en annan människa och det tidiga stadiet i en relation kan verkligen vara förvirrande. Men i mina öron låter det som att du vet vad du vill men är osäker över hur du ska berätta vad du känner utan att såra din flickvän.
Du kan såklart ge förhållandet lite tid för att se ifall känslorna växer fram vart efter ni lär känna varandra bättre, men om det känns tungt och oärligt är det viktigt att du vågar prata med henne om det du känner.
Tyvärr får du nästan garanterat räkna med att hon kommer bli ledsen och kanske även arg. Det är helt naturliga känslor som hon har rätt att känna. Även om det kan kännas jättejobbigt att konfronteras med starka känslor är det en naturlig del av livet och dejtande. Under livets gång kommer du både att såra och bli sårad. Det är svårt att komma undan det helt och hållet.
Det är aldrig lätt att ta tuffa diskussioner där känslorna kan bli starka men det är något man måste öva på och lära sig hantera. Man kan inte alltid kontrollera vad man själv känner eller hur någon annan reagerar. Det du kan kontrollera är hur du hanterar situationer där du måste göra någon ledsen eller besviken.
Det är viktigt att du sätter dig ner tillsammans med din flickvän och berättar ärligt hur du känner. Var gärna ödmjuk och tydlig med att du ville ge ert förhållande en chans men att du i nuläget måste vara ärlig med både henne så väl som dig själv. Kom ihåg att fråga henne hur hon känner, tänker och mår. Visa att du bryr dig om henne och vill hennes bästa även om du inte längre vill vara hennes pojkvän.
Om det känns tungt får du även ta pauser. Ta några djupa andetag innan du fortsätter prata och ta god tid på dig, du har inte bråttom någonstans. Blir hon väldigt ledsen är det inget farligt. Försök att hålla dig lugn. Du får också vara ärlig med hur det känns i stunden. Du har rätt att vara sårbar och visa dina känslor helt öppet. Det är okej.
Även om det är tungt att göra slut är det ett mycket bättre alternativ än att låtsas trivas i ett förhållande man egentligen inte vill vara i eller låtsas vara kär i en person man egentligen hellre är vän med. Det är inte rättvist mot varken dig själv eller din flickvän. Ni förtjänar båda att vara lyckliga tillsammans med personer som gillar er för exakt de personerna ni är. Människor som vill vara med er lika mycket som ni vill vara med dem. Du förtjänar chansen att gå vidare och det gör även din flickvän.
Hoppas det här var till någon hjälp. Det är bara att skicka in en ny fråga ifall du behöver mer hjälp och stöd eller ifall något blev oklart.
Ta hand om dig och ha en riktigt skön sommar!
Kram <3
Rosanna