Min kompis skär sig själv
18.10.2014
Hej
Jag går i nian och jag har vetat sedan i somras att en av mina kompisar är i djup depression och jag vet inte vad jag ska göra.
Jag kan inte prata med henne för då kommer det bara bli verre!
Hon har börjat skära sig på armarna och har börjat tänkt på självmord.
Nu börjar jag bli orolig och må dåligt själv, vad ska jag göra?
Snälla svara!
Anonym

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
20.10.2014
Hej Anonym,
Bra att du förstår att när du själv börjar bli orolig och må dåligt av din kompis situation så då behöver du göra någonting!
Du skriver att du inte kan prata med henne för då kommer det bara att bli värre. Så tror vi ofta när vi ser någon runtomkring oss som mår dåligt. Att vi inte ska eller kan prata om det, ställa en fråga eller börja tala om vad vi ser. Men det brukar faktiskt vara precis det som den andra går och längtar efter. Att någon ska våga fråga hur det är, vad som pågår. Att någon ska sträcka ut en hand så att det känns som att man inte är helt ensam. För när vi mår riktigt dåligt så ingår det liksom i ”paketet” att vi får jättesvårt att be om hjälp och att vi tror att vi måste fixa allt själv. Så fråga henne om saken och om du kan så försök hjälpa henne att söka hjälp. Vänd dig till någon vuxen och berätta om allt. Så att de kan hjälpa henne vidare, se till att hon får rätt stöd nu.
Kom ihåg att det INTE är din uppgift att fixa hennes situation. Du kan vara den kompis du är och göra det som en kompis kan göra, alltså hjälpa henne att söka mera hjälp. Uppmuntra henne att verkligen berätta för någon vuxen om hur hon har det innerst inne. Sedan väcker det ju en hel del känslor och tankar i en själv, när vi ser någon nära oss må riktigt dåligt och allt det behöver vi också ta hand om. Så när du gjort det du vill och kan göra för din kompis så glöm inte bort att ta hand om dig själv också. Prata och berätta om saken för dina föräldrar, eller för någon annan pålitlig vuxen. Eller gå till skolkuratorn och be att få litet tid för dig själv med, så att du kan titta på allt som det här nu väcker i dig. På Decibels sidor finns det också litet skrivet om detta tema; ”Att hjälpa någon annan så läs gärna igenom den sidan så får du ännu litet mera tips och tankar kring den här saken.
Fortsätt vara modig och en underbar vän, och glöm inte att ta hand om dig själv!
Tusen kramar på vägen!
H. Susanna