söker någon att prata med
20.01.2014
Hej ! :) jag funderar var man hittar någon att prata med .. som om mobbning , någon som har varit med om det .. men jag vet inte hur jag skall få mig fram till någon sån stark person.. :/ :) ida

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.01.2014
Hej ida!
Jodu, det är inte så lätt att veta vem man kan prata med när det är svåra saker man vill diskutera. Men det finns GARANTERAT människor runt dig som gärna skulle vilja göra det, som antingen har egna erfarenheter eller kan mycket om saken. Men de kanske inte heller hittar fram till någon, eller vågar inte pröva pga dåligt självförtroende, blyghet eller dåliga erfarenheter. För det är ju så att det inte alltid går, tex för att personkemin inte funkar, och då är det lätt att ge upp och tro att det inte finns någon alls att prata med. Så är det ofta när folk är besvikna på tex skolkuratorn eller en psykolog, det funkade inte med just den människan. Eller så de hoppades de innerst inne att just den människan magiskt ska kunna lösa alla deras problem som genom ett trollslag och blev besvikna och förtvivlade.
Men det finns alltså alltid människor i ens närhet som man kunde få både hjälp och stöd av, få prata med och dela allt det jobbiga med. Ibland är det en jämlike som varit/är i samma situation. Sådana kan man i bästa fall hitta bara några meter bort i skolkorridoren, men även på anonyma diskussionsforum på nätet eller via stödorganisationers bloggar. Ibland är det någon lite äldre som redan "överlevt" det jobbiga och som man finner tex genom släktband, genom kurser i tex självkänsla eller som man liksom nästan i misstag börjar prata med och så visar det sig att man har det här gemensamt. Ibland är det en vuxen som man börjar känna förtroende för. Då kan det vara nästan vemsomhelst, allt från en ungdomsledare till en favoritlärare, en kompis morsa eller teckningskurs-dragaren. Och ibland är det professionella vuxna, som tex skolkuratorer, psykologer, terapeuter, stödpersoner eller utbildade handledare som man får hjälp av. Vissa gånger är det till och med skönare att prata med någon som dels är utbildad inom området och kan massor med metoder för att hjälpa, dels inte är direkt inblandad i ens liv och dels inte själv har kvar en massa sår och ärr i själen som påverkar hela diskussionen. Men då måste man också skippa en massa fördomar och rädslor för att våga ta kontakt. Tex är Mentalvårdsbyrån inte alls farlig, även om namnet låter så byrokratiskt och allvarligt, inte heller socialens familjerådgivning eller Mannerheims Barnskyddsförbund är farliga.
Men vilken som helst av de här typerna av samtalspartner går, eftersom det är så mycket farligare att hålla allt inom sig och tro att man ska kunna klara av allt det jobbiga själv. Knepet är alltså att våga börja tala om det man har på hjärtat med NÅGON! Att våga försöka sätta igång en diskussion om just tex mobbning och våga öppna upp sitt skal. För att bli mottaglig så måste man ju släppa in folk också - det går inte att bli hjälpt om man inte tillåter någon att hjälpa. Och för att få hjälp måste man ju berätta vad problemet är, även om det känns svårt, sårbart och osäkert. Men GE FOLK EN CHANS!!!
Här nedaför har vi listat lite smarta ställen som ger hjälp på något vis angående mobbning. Via vissa av de här hittar du säkert också fler människor att tala med.
http://www.koulurauha.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=190&Itemid=169
http://www.kivakoulu.fi/vad_beror_mobbning_pa
http://www.skolbarn.fi/mobbning/ - här finns bla diskussionsforum!
http://vetamix.net/video/mobbning-l%C3%A4mnar-djupa-sp%C3%A5r_20951
http://www.bris.se/?pageID=327 - här finns både stödtelefon och diskussionsforum, även om det är i Sverige
Kolla också Decibels egna sidor om mobbning samt Hjälp-delen av portalen!
Hoppas du hittar den där ljuvliga diskussionspartnern snaaaart! <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott