Tiden går för snabbt....
21.01.2015
Jag har egentligen ingen fråga, vill bara skriva av mig och höra er trösta mig.
För ett och ett halvt år sen började jag högstadiet. Jag fick då en helt ny klass med nya vänner och massa massa olika personligheter. Nu har jag insett att jag har mindre än halva tiden kvar med dessa underbara personer, efter det går vi skilda vägar med egna liv och träffas kanske på nån klassträff om tjugo år. Dessutom finns där en kille jag gillar i ett år. Ifall jag måste skiljas från honom och aldrig mer se honom kommer jag inte ha något att leva för längre. Alla dessa tankar skrämmer mig och gör mig jätteledsen. Tiden bara försvinner. Det känns som om det var bara några månader sen vi träffades för första gången, snart är vår tid över. Niino
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.01.2015
Hej kära Niino!
Tiden går snabbt, tycker själv att det mest är måndagar och fredagar.
Det är alltid sorligt att behöva ta farväl men det är också en del av livet. På samma sätt som gamla bekantskaper försvinner så kommer nya bekantskaper genom hela livet. Du skriver att du ännu har lite på 1 år kvar i högstadiet så försök att njuta av den tiden utan att tänka på framtiden. (Lättare sagt än gjort kanske.) Efter högstadiet så väljer ju alla vart de vill fortsätta och lätt skulle det ju vara om alla skulle välja lika, men tyvärr så är det ju inte så. Vissa personer så fortsätter man att hålla kontakt med fast man väljer olika skolor och andra kanske man växer ifrån. Men bara för att man går ut högstadiet betyder det ju inte att man mister alla sina kompisar utan man kan ju fortfarande träffas på kvällarna och helgerna. Det är vanligt att man känner så som du känner, högstadie tiden är ju en viktig del av ens liv likaså kompisar. Och när ett nytt skede i livet kommer så betyder det ju förändringar, vilket också är bra. Det kommer att komma massa nya människor genom hela ditt liv. People comes and people goes, och ofta lämnar man med de människor som man trivs bäst med. Här kan du läsa mer om att förlora en vän.
Du skriver att du gillar en kille och att du gillat honom i ett år nu. Jag tolkar det du skriver som att du inte har någon närmare kontakt med killen. Isåfall tycker jag att du skall ta kontakt med honom. Ifall du tycker det är jobbigt att ta första steget IRL så finns det ju massa olika sociala medier och chatter som du kan använda. Du kan ju fråga om vardagliga saker som skolan och fritiden och sen fråga om ni skulle träffas efter skolan. Det är ju lättare att ta kontakt nu med killen eftersom ni går i samma skola och kanske har gemensamma kompisar. Här kan du läsa lite mer om hur man flirtar. Sen efter högstadiet när ni inte ses i skolan mera så ordnas det ju olika danser och evenemang så bara för att ni kanske inte väljer samma skola så finns det ju möjlighet att ni ses via nått sånt.
Många kramar till dig och ta hand om dej!
Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott