Fråga
24.09.2015
Har en del problem i livet känner jag.
Första har jag en större Y som sticker ut. sedan har undrar jag om jag har en symptom för adhd eller liknande.
Så först så när jag var liten (ca 5-6 år) blev jag kallad för melonhuvud osv. Jag bytte skola efter en termin och hamnade på en bättre skola hursomhelst hamnade jag ofta i bråk med folk och blev ofta arg. När jag började 6an så blev jag mobbad för en stor Y, jag vet inte varför den är bara lite större en majoroteten.
Sedan när jag flyttade stad för att jag blev så mobbad kom jag till en bättre skola och fick två väldigt bra vänner och några helt ok. Jag hade problem med X och många pratade skit om mig bakom ryggen efter att mina kompisar hörde på.
När jag sedan började gymnasiet så var det helt okej, vi drev med varandra och jag tog inget seriöst ifall dem sa något. Sedan blev det bara mer och mer. Till och börja med så blev jag delvis ovän med en kille och han har fått med sig några på sin sida emot mig. Detta gör att jag måste hitta nya vänner och jag har svårt att hitta någon med gemensamt med. Då är det 2 killar som verkligen menar de saker som dom säger till mig. Den ena säger regelbundet att ingen gillar mig i löpande text medans den andra har märkt att jag har en stor Y och små retas för det fast han vet inte hur mycket det tär på mig...
Hursomhelst så brukar jag slå mitt huvud i väggen rätt hårt, fick ett litet ärr en gång. I hopp att förminska Y när jag tänker på dem orden så tvingar mig själv att ha håret framåt så att den inte ska synas.
Jag vet hur man ska vara positiv mot sig själv och det är jag ibland. Men när folk säger saker får jag ibland en blackout och helt plötsligt blöder jag lite i Y.
Finns mer att skriva i detalj men vet inte om det hjälper.
Sedan vet jag att det inte finns något att göra mot Y, jag kan leva med det men inte om andra ska hålla på. ...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.10.2015
Hej, kära ...
Ursäkta att det tagit så länge före du fått ditt svar. Du har haft det jobbigt och verkar ha det ännu. Tänk att folk inte förstår hur mycket de sårar med sina ord. Många gånger tror jag att de som säger såna saker inte ens tänker på att det kan såra, de tror att alla bara tar det på skoj. Men det gör amn inte när det gäller en själv. Om man dessutom i alla år fått höra glåpord om något visst så är det självklart att det känns när någon säger något. Fast det inte skulle vara något större fel på en själv så börjar man till sist tro på vad folk säger, tyvärr :(
Igår kväll började en jätte bra serie i svt1, Morgans mission. Där tar man upp just sån här saker, saker som en kan tycka är bara kul medan en annan upplever det som kränkning och mobbning.
Om du inte redan haft kontakt till skolans kurator eller åtm hälsovårdare så ska du genast gå dit och berätta om det här. Skolan har en viss möjlighet att hjälpa bara de vet om vad som händer. Jag tror det skulle kännas bättre för dig att få prata med någon om det här. När man mår dåligt över något, som du med all rätt säkert gör nu, fastnar man så lätt i sina egna tankar och funderingar. Man behöver få hjälp att se på saker ur ett annat perspektiv.
Vad gäller X så finns det många sätt att fixa det, man kan ordna så att man inte går samtidigt utan lite före de andra. Om man pratar med berörda lärare så ska det inte behöva vara något stort hinder.
På våra HJÄLP, sidor har vi en massa ställen dit man kan ta kontakt om man inte vill gå f2f. Det finns olika chattar mm. Sen tror jag du skulle må bra av att läsa lite om självkänsla på våra info sidor, HÄR. Där finns massor med text, men jag skulle tro att du kan hitta något passligt där. Om man försöker höja sitt självförtroende så har man lättare att stå emot när folk är elaka. Sen fungerar det ju så att om den som medvetet mobbar någon annan märker att det inte "tar på" offret så brukar de tröttna ganska snabbt, det är inte lika kul om det inte har någon effekt.
Hör gärna av dig igen och berätta hur det går.
Jag tänker på dig och håller tummarna att allt ska reda upp sig <3
Massor med varma kramar från ungdomsinformatören Sanna