hatar min mamma
15.02.2015
Ja, rubriken var väl lite att överdriva men just nu känns det som att jag håller på att explodera. Ibland undrar jag om min mamma är psykiskt sjuk på något sätt? Jag har ganska mycket problem att kontrollera mig känslomässigt vilket jag har "lärt" mig efter henne, jag har under hela min uppväxt sett hur min mamma hanterat sin ilska osv (vilket inte har varit på bra sätt), och nu klagar hon alltid på att jag inte kan kontrollera min ilska som alltså beror mycket på henne & hur mina föräldrar har uppfostrat mig.. Har alltid fått hålla inne ALLA mina känslor inom mig, vilket har lett till att jag idag har extremt mycket känslor som jag har dålig förmåga att kontrollera. Jag har aldrig haft någon att prata med under hela min barndom, min mamma slår eller knuffar mig ibland och hon brukar kalla mig för snorunge/horunge osv eller bitch osv. Jag sitter bara där tyst och kan inte visa att jag blir sur för då hotar hon mig och utpressar mig osv. Ni kommer antagligen att svara att jag ska prata med min pappa men det går inte, jag har inte så bra "relation" på samtalssätt med honom och jag vet att även fast min mamma skulle slå mig precis FRAMFÖR honom så skulle han inte gjort något, för han är för feg. Det har t.o.m hänt att min mamma har slått mig när pappa stod och titta på för han är för feg för att säga emot. Jag orkar snart inte längre, allting blir alltid så jävla fel jag blir alltid så missförstådd. Det är alltid jag som gjort fel & jag är ju den dära horungen som ingen egentligen orkar bry sig om. Jag har lust att hoppa från en bro någongång, bara inte finnas. Det hände en gång att mamma fick reda på att jag har sånna tankar, ändå så fortsätter hon såhär? Jag funderar på om det vore bättre att jag försvann, det skulle ju vara bättre för både mig & alla andra.. Anonym
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.02.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan, vi har ännu inte fått något svar på din fråga från Ungdomsliv.fi
Det är svårt att säga vad som kan vara fel i er relationen med din mamma. Men jag misstänker att både du och hon skulle må bra av att få tala med någon helt utomstående. Men sen är det också så att de allra flesta brukar ha olika hårda strider med sina föräldrar i tonåren. Vi måste få ge utlopp för våra känslor, både de bra och de mindre bra. Ingen mår bra av att stänga allt inom sig, det brukar braka loss i något skede. Eventuellt kan er situation vara ett fall för barnskyddet. Men det behöver inte betyda att någon kommer och hämtar din mamma och att du mittiallt måste flytta in i nån fosterfamilj. Men det kan betyda att ni får den hjälp som ni behöver båda två.
Slå bort alla tankar på att något skulle bli bättre av att du försvann. Sånt finns inte!!! Vi har alla våra uppgifter i livet, orsaken till att vi finns. Du har också en viktig uppgift i livet. Om du inte redan läst våra Hjälp, sidor så ska du kolla för där har vi listat bla olika jourer och liknadne dit man kan ta kontakt när man behöver få hjälp. Just som du behöver få just nu. Vi väntar ännu på mera svar från Ungdomsliv.fi men så länge vi väntar på det så tycker jag att du ska prata med någon vuxen som finns i ditt liv. Det måste finnas någon som du litar på om det inte funkar med din pappa. Kanske din lärare, en ungdomsledare eller skolans kurator eller hälsovårdare. Det finns massor med människor som både kan och vill hjälpa dig bara det vet att du behöver deras hjälp. Så ta genast kontakt nu så ska det nog reda upp sig på något sätt.
Sänder dig de varmaste tankar här från Decibel kontoret
Ungdomsinformatörerna Sanna, Liselott och Jenny
Hej
Tack för meddelande.
Det var inte trevligt att läsa hur du känner och att din mamma slår och knuffar dig. Det är vad du upplever är inte rätt.
Enligt lagen att aga barnet är brott. Kroppsstraff, såsom lappa, slå, lugga osv uppfyller kriterierna för misshandel. Barnet bör få förståelse, trygghet och ömhet från sina föräldrar. Alla barn har rätt till en trygg uppväxtmiljö, balanserad utveckling och särskilt skydd. Barnskyddet har till uppgift att säkra barnens rättigheter och stöda föräldrar i uppfostringsuppgiften. I första hand strävar man att ge barn och unga möjlighet till att växa upp i sitt eget hem.
Du får inte acceptera situationen. Du behöver stöd från en vuxen för att lösa situationen. De vuxen som du har nära sig varjedag är dina lärare i skolan, kuratorn eller skolans hälsovårdare. Kontakta dem och berätta om din situation. De hjälper dig vidare. Om du tycker att personal på skolan är inte de rätta personer att hjälpa, kunde kanske far- eller morföräldrar hjälpa dig.
Eftersom du är minderårig och du berätta att din mamma har slagit och knuffat dig, betyder det att det blir barnskyddsrapport till socialvården. Barnskyddslag skydder barn. Mera information om barnskyddslag: http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2007/20070417?search[type]=pika&search[pika]=13.4.2007%2F417
Du har även möjlighet att själv kontakta socialvården, men med stöd av vuxen person gör det säkert lättare och trygg. Du hittar kontakt information till din egen socialvård via stadens webbplats, välja social- och hälsovård > barnfamiljens tjänster > barnskydd.
Det är alltid också möjligt att kontakt polis (tel. 112) om du känner dig hotad och du är rädd i dit äget hem.
Hoppas att du har krafter att ta tag i saken. Det som du känner och har upplevt är inte rätt.
Mika - Ungdomsliv.fi