Tungt
21.05.2014
Jag mår bara så fruktansvärt dåligt. Vaknar upp på morgnarna och känner hur paniken grabbar tag i mig direkt. Känner mig orolig och värdelös, ibland riktigt apatisk. Den enda känslan som jag kan känna starkt är oro och ångest. Jag har svårt att påbörja med något, går mest omkring och känner mig trött. Vill bara krypa ihop i sängen igen och lägga mig där och sova bort allting. Oroar mig över pengar, över framtiden, över det kommande sommarjobbet, oroar mig över oron. Är så trött på mitt liv, det känns som jag ramlar runt i en grå vardag utan mening. Längtar bara bort, vill flytta utomlands och göra något vettigt med mitt liv men är för feg så jag stannar kvar här hemma i tryggheten och tristessen. Vill inte lämna familj, kompisar och pojkvän. Hur ska jag ta mig igenom den här sommaren? Nu när jag borde vara som gladast, solen skiner och träden är gröna. Men jag har inget att längta efter och går bara omkring med en klump i magen... Känner mig patetisk.
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.06.2014
Kramisar,
Ibland är det inte så lätt att vara glad och positiv fast man tycker att allt borde vara perfekt och att livet leker. Du är inte alls patetisk, tvärtom så kan du vara säker på att många känner likadant.
Det verkar som att du hamnat i nån sorts nedåtgående spiral just nu. Det kan vara nästintill omöjligt att komma vidare på egen hand. Därför skulle jag nu råda dig att ta kontakt till någon som kan hjälpa dig vidare. Vi ha en lång lista på vara HJÄLP sidor. Där finns både telefon jourer och andra ställen där man kan få hjälp.
Om du inte vill prata med någon kan du hitta verkligt bra råd till självhjälp på Psykporten för unga. Där kan du också klicka fram vilka olika alternativ det finns i din kommun. Samt jätte bra råd för hur man på egen hand kan komma sig vidare.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Angelica tillägger:
Hej vännen!!
Nåmen, vad ledsen jag blir över att du mår så här. Så ska det absolut inte behöva vara, du har all rätt att må bättre, och du SKA må bättre än så här. Som Sanna skrev här ovanför så finns det mycket hjälp för dig att få, nu gäller det bara att ta tag i dig och ditt mående och söka hjälp. Det är du värd!! Försök till exempel med just Psykporten för unga, klicka runt på deras "Vad är det för fel på mig och var får jag hjälp?"-sidor. Där finns mycket bra information, speciellt om vart just du kan vända dig för att få den hjälp du behöver. Om du känner dig osäker kan du där också göra ett depressionstest (via självbedömning > enkät om depressionssymtom). Jag vet att det är ett väldigt tillförlitligt test.
Har du nån annan du kan prata med, någon du litar på som finns där för dig? Du skriver om föräldrar och pojkvän, hur är det med dem? Ibland hjälper det att bara öppna sig och börja prata, även om det helt säkert är jobbigt till en början. Det finns saker man bara inte ska behöva bära på egen hand, och det här hör till den kategorin. Av dem kan du också få stöd så att du hittar styrka att gå vidare och förhoppningsvis hitta någon professionell kontakt.
Angående ångesten och paniken vill jag tipsa om andningsövningar. Kolla på youtube till exempel videor om "belly breathing" och försök att ta det lugnt när paniken kommer. Det är alltid övergående - det kommer att komma jobbiga stunder men det kommer också att komma bättre. Försök grabba tag i det som är positivt och bra i ditt liv. Istället för att fokusera på framtiden kan det också löna sig att riktigt anstränga sig för att tänka på det som händer precis här och nu. Det är svårt till en början - men att anstränga sig att stänga av tankar och bara SE det du har framför dig just nu, korta stunder, kan dämpa ångesten och oron.
Hoppas att du får hjälp, ring någon så fort som möjligt, okej? <3
Kramar!!!