Konfirmationsläger
12.04.2014
Hej! Alltså i juni är det dags för konfirmationsläger, och jag vill verkligen inte! Vi ska sova där i tre nätter, och jag kommer aldrig att klara av det. :( Fyra dagar på ett ställe jag aldrig varit på, i en stuga med människor som jag inte ens vill vara med. Jag har knappt några vänner, eller jo, men de är opålitliga & de är bättre vänner med varandra än vad jag är med någon av dem, och jag har hamnat i samma stuga som de. De kommer rymma på natten (det hör tydligen till) osv, och då kommer jag ju att vara sjukt barnslig om inte jag också far med dem. Men detta är inte mitt största problem, utan det är att jag inte vågar sova borta hemifrån. På riktigt, när mina föräldrar är borta en natt så gråter jag när jag går och lägger mig för att jag vet att om de skulle vara hemma så skulle de komma och säga godnatt just då. De betyder verkligen allt för mig!
Och sen, det var tänkt att lägret bara skulle vara två nätter, och det skulle nog ha gått för mig, men nu är det TRE! Nej usch. Visst kan jag åka dit, men hur kommer jag mig därifrån om jag känner att det verkligen inte går? Och om man missar lägret (tänk om man typ skulle vara sjuk) får man bli konfirmerad då? För jag har varit på alla samlingar vi har haft så jag har inte en enda "poissaolotunti".
Och kan nån berätta vad man gör på lägren? Det måste jag få veta innan jag åker... om jag åker. Och ska man skriva några prov där osv? Alltså åh. :(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.04.2014
Hej!
Äshdå att du känner ångest inför skriban/rippin och att sova borta. :( Men du är faktiskt inte ensam om att känna så där - de flesta ungdomar går igenom en liknande period i livet - för vissa är perioden kort och för andra kan den vara längre. Så här har vår expert Kirsi (som är utbildad i utvecklingspsykologi) svarat tidigare:
"Det ÄR väldigt vanligt att man under någon period av ungdomen blir livrädd att föräldrarna ska tas ifrån en. Det är egentligen en helt naturlig grej, för medan du jobbar på att bli vuxen och modig och självständig och allt det där, så kan det kännas lite som att du måste ge upp delar av din trygghet - i det här fallet dina föräldrar. På samma gång som du vill att de ska släppa taget om dig så att du kan bli vuxen, så är du lite rädd och nervös för att stå på egna ben. Då blir det naturligt att bli rädd för att bli övergiven."
Du är alltså absolut inte ensam om att känna som du gör, på ett sätt är det nästan en fobi som du skapat - att du inte "vågar" sova över någon annanstans, i en plats som inte känns lika trygg som hemmet gör. För att övervinna fobin, måste du tvinga dig själv att stå ut med det obehagliga tills obehaget försvinner. Vi vet, det är inte det du ville höra, men nog nödvändigt för att du skall kunna klara av det. När du gjort det (alltså sovit över någon annanstans än hemma och utan föräldrarna), kommer obehaget att lätta och till sist försvinna.
Därför föreslår vi nu att du ska försöka träna bort obehaget innan sommaren. Prova på att sova över hos någon kompis eller släkting några gånger före lägret. Vi lovar att du inte känner samma hemlängtan och ångest efter några gånger. När du vågar trotsa ångesten och när du märker att du kan vinna den, kommer ditt självförtroende att växa och du kommer att må mycket bättre.
Det kan kanske också hjälpa lite om du pratar med någon om hur det känns. Har du berättat om det här till dina föräldrar? Om ångesten blir riktigt stor kan du också gå till kuratorn och prata om saken. Hon/han kan hjälpa dig att förstå bättre varför du känner som du gör och vad mera du kunde göra för att lätta på ångesten.
Här kommer också några konkreta tips som kan hjälpa dig med ångesten/hemlängtan när du ska sova över hos någon/skall på lägret:
På konfirmationslägret är det mycket program hela tiden, så du kommer nog att vara upptagen största delen av tiden med att göra kula saker, leka lekar, lyssna på lektionerna etc. På kvällen när ni ska sova kan du tex lyssna på en ljudbok på mp3/ipoden eller lyssna på musik innan du somnar. Att lyssna på något brukar hjälpa att hålla tankarna från det man inte "borde" tänka på.
Kanske du också kunde ta din egna dyna med till lägret? Den kan ha en lugnande effekt när du ska gå och lägga dig och den doftar av hemmet. Om andra inte har egna dynor etc. med och de undrar varför du har det, kan du ju tex. säga att du får sjuk nacke om du sover med dåliga dynor.
Och såg du! Vilken härlig kommentar "Hon" hade skrivit på din fråga - vi håller absolut med henne! Du kommer nog att ha roligt om du bara vågar och inte bara tänker negativa tankar om lägret och rädslan att sova borta. Kanske du kunde låta dig själv tänka på hur roligt du kunde ha istället? Här kan du läsa vad andra ungdomar tyckt och gjort på sin skrifskola.
På skriftskolelägret har man lektioner, där ledarna berättar och diskuterar om tron och så har man lekar och aktiviteter. Man har också fritid och då kan man göra vad man vill, tex simma, spela volleyboll etc. Man har ett prov, men i princip kommer alla igenom det, dessutom skulle vi skulle lära oss några böner etc. utantills men det var inte mera än det. Du behöver inte oroa dig för att du inte skulle "komma igenom" skriftskolan - något så svårt är det inte.
Hoppas du ger konfirmationslägret en chans, det kommer nog att gå hur bra som helst!
Kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott