Olika frågor
05.04.2015
Hej, jag har lite olika frågor som jag jättegärna skulle vilja ha svar på!
1. Hur har man sex? Förklara ganska utförligt och inte bara "med det motsatta könet typ". Jag vet det mesta men ändå.
2. Hur onanerar man, blir slidan lättare att komma in i om man gör det?
3. Om man har sex, hur och när ska man använda p-pillrena då?
4. Hur vet man när nästa mens kommer för min kommer olika datum, har skrivit ner endel gånger nu och fått datumen 26/1,24/2,11/3 och 2-3/4. Har det något mönster? Har haft mens i 2 år ungefär. Tacksam för svar! Vill inte prata med vuxen eller någon jag känner om detta så ingen idé att ge de som förslag. Lollo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.04.2015
Hej Lollo!
Nu råkar det ju sig som så att Decibel.fi är en finländsk sajt tänkt för både finlandssvenska och finska ungdomar i Österbotten - och ni har jättebra motsvarigheter på andra sidan Östersjön :D. Så nu ska jag faktiskt be dig läsa svaren på dina två första frågor på Umo.se och Ungdomar.se. På Umo finns svaren under Hur har man sex och så rekommenderar vi hela paketet Vill du? på Ungomar.se.
Du kan också läsa mycket mera på våra sidor om Sex.
P-piller hör till de preventivmedel som man KAN använda för att skydda sig mot graviditet när man har sex. Då behöver man i princip inte använda kondom, även om varken p-piller eller kondom (eller något annat) ger ett 100%-igt skydd, utan strax därunder. Alla använder inte p-piller, utan bara de som har gått exempelvis till en ungdomsmottagning och fått ett recept utskrivet åt sig personligen och sedan köpt dem på apoteket. Vissa kommuner erbjuder tex de tre första månaderna p-piller gratis, så är du intresserad av att börja använda dem, så kolla hur det går till just i din kommun. P-pillren är små medicinpiller innehållande oftast två olika hormoner som bland annat gör så att man inte har ägglossning. Pillren finns oftast i en så kallad karta där det finns 28 piller eller för 28 dagar - vissa har några dagars sockerpiller och under de dagarna får man oftast mens. Mera om det här kan du läsa på P-piller på våra infosidor.
P-piller är bara ett av många olika preventivmedel som man kan använda, andra är tex p-ring, p-plåster eller det nyaste på marknaden; små hormonspiraler som även unga tjejer kan ha som läggs in i livmodern. Alla de hormonella preventivmedlen kan ge biverkningar, både sådana som kan kännas bra, som mindre mens och mindre finnar, men även lite jobbigare, som lite viktökning, humörsvängningar, minskad sexlust och mera finnar - beroende på sort, metod och på hur man personligen reagerarar på de konstgjorda hormonerna. Men vill du börja med ett preventivmedel en vacker dag, så förklarar nog tex barnmorskan på ungdomsmottagningen mera.
4. Hur vet man när nästa mens kommer för min kommer olika datum, har skrivit ner endel gånger nu och fått datumen 26/1,24/2,11/3 och 2-3/4. Har det något mönster? Har haft mens i 2 år ungefär. Tacksam för svar! Vill inte prata med vuxen eller någon jag känner om detta så ingen idé att ge de som förslag.
I MEDELtal har kvinnor en menscykel på 28 dagar, alltså att det tar 28 dagar från ena mensens första dag till nästa mens första dag. Men det varierar nog, det kan vara helt naturligt att ha 20 dagar emellan eller 40 dagar. För många kommer mensen inte med lika många dagars mellanrum varje gång utan det kan kasta med allt från en till många dagar. Kommer den med nästan samma mellanrum varje gång säger man att mencykeln är regelbunden. Din menscykel är alltså inte helt regelbunden - men det är inget farligt eller ovanligt alltså - men det låter nog på datumen som att allt är okej med den :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott