Tyda drömmar
18.04.2017
Hej, jag har en dröm som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda. Den är lite konstig: Jag drömde att jag låg på golvet i en korridor i skolan. Plötsligt kom tjejen som jag är hemligt förälskad i och typ sparkade mig så där vänskapligt. Drömmen slutar med att jag har dragit ner henne på golvet så att vi ligger där båda två. Jag kan tillägga att jag och den här tjejen inte har någon som helst kontakt, varken i skolan eller på fritiden. Kan ni tyda den här drömmen åt mig? Tacksam för svar! Undrande kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.04.2017
Hej Undrande kille!
Drömmar kan vara så spännande, men de lärde tvista nog huruvida man egentligen kan tyda något konkret ur dem. Visst finns det massor av böcker om drömtydning, men vetenskapen är fortfarande skeptisk. Jag är inte rätt person att säga varken bu eller bä om symboliska betydelser och sådant genom drömtydning, men så mycket har jag förstått att det finns rätt trovärdiga förklaringar inom psykologin och neuropsykologin (hur hjärnan fungerar). Där menar man att man under drömmarna både går igenom det man tänkt, känt och upplevt under dagen och förbereder sig på olika situationer som skulle kunna uppstå. Till en viss del bara underhåller hjärnan sig själv genom att tota ihop alla möjliga roliga och konstiga historier med väldigt lite logik och verklighetsförankring. Men huvuduppgiften med att drömma överhuvudtaget under sömnen är nog att sortera intryck och bereda sig på olika tänkbara och otänkbara scenarion som kan inträffa.
Så med andra ord, så är drömmar ofta en blandning av alla intryck man fått under dagen och sedan ett slags beredskapsträning inför framtiden. Har man exempelvis tänkt väldigt mycket på en viss dag under dagens lopp, så kan den mycket väl dyka upp i drömmarna. Till exempel en viss tjej man kanske sett eller dagdrömt om under dagen ;). Sedan funderar hjärnan också på hur man skulle reagera om något hände med den där vissa tjejen, tex om hon skulle gå förbi när du ligger på golvet. Om du drar ner henne på golvet med dig, hur skulle hon tänkas kunna reagera och hur skulle det kännas för dig då? Har man väldigt aktiva och intensiva drömmar kan kroppen på riktigt börja känna de känslor man troligen skulle känna om det hände på riktigt, tex skulle hjärtrytmen öka, handflatorna bli svettigare osv. Men inte alltid, ibland reagerar kroppen inte fastän den nog skulle ha gjort det om det var på riktigt.
Oavsett, så har man liksom lite förberett sig IFALL något skulle hända med den här tjejen - och kanske är sannolikheten att man faktiskt skulle göra något på riktigt också större ifall chansen att göra något verkligen skulle komma i verkligheten? Kanske du faktiskt skulle dra ner henne på golvet bredvid dig nu, ifall chansen infann sig, än om du aldrig drömt om det? Omöjligt att veta.
Eftersom man bara minns en bråkdel av alla drömmar man drömt under natten, så är det mycket möjligt att din hjärna också fantiserat ihop drömmar där hon skällt ut dig eller skrattat åt dig, eller drömmar där hon kysst dig hett och passionerat där på golvet - du råkar bara inte minnas just de drömmarna.
Många menar att det ändå är det egna undermedvetna som i drömmarna plockar fram känslor, tankar och viljor som man i dagsljus förtränger eller förnekar. Typ att du under dagen är alldeles för blyg för att ens se på henne, kanske intalar dig att du ändå aldrig skulle ha en chans på henne eller tror att sannolikheten är störst att hon ska dissa dig totalt. Men i drömmarna är du fri att just drömma, fantisera, känna det du verkligen känner? Så visst kan drömmar vara en inblick i vad man innerst inne känner och önskar. Fast de kan också vara någon fantasi som inte har något alls med verkligheten att göra, för man kan ju även drömma att man tex är ihop med människor man aldrig ens skulle se åt i verkligheten. Eller människor man sett under dagen i TV eller på foto. Eller förbjudna människor, som gifta kvinnor eller släktingar. Så hjärnan är inte alls så pålitlig sist och slutligen och man behöver nog vara försiktig med hur man tolkar drömmarna.
Sorry ifall du inte blev så mycket klokare av svaret. Eventuellt kan man alltså tolka din dröm som att ditt undermedvetna försökt förmå dig att faktiskt göra något åt din hemliga förälskelse - eller så är hjärnan bara ute och yrar i sömnen ;) Oavsett, så tycker jag nog personligen att du skulle vara värd ett försök att få den här tjejen, så kanske du till och med skulle kunna säga hej åt henne nästa gång du ser henne i verkligheten? You never know vad som kan hända, hur mycket din hjärna än drömmer ihop tänkbara händelseförlopp med henne!
Hälsar Liselott