problem därnere
04.03.2015
Hej! Min hårsäcksinflammation vid underlivet försvinner inte...eller den har blivit bättre dvs. det värker inte så mycket mera, bara ibland. Den har hållit på i en och en halv månad nu. Har botat den med antihexidin. Men kan det vara något annat? Det gör jätte ont i hårstråna när jag drar i dem så det känns att det är något "fel" på dem. Vad kunde det vara? Har inte rakat mig därnere på jättelänge för att jag vill ha bort det. Men somsagt är den nästan borta men vill liksom inte försvinna... ibland kan det göra ont och så går det om snabbt som vinden. Orsaken till varför jag troligen fått detta är att jag rakat mig fel, samt badade en gång i en badtunna (två månader sedan) genast efter så det kändes där...
Blev råddigt och mycket text men jag är tacksam för något svar :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Kosmetologen Sanna svarar
06.03.2015
Hej! Du får gärna läsa på våra informationssidor om rakning av underlivet här.
Antihexidin är inte meningen att använda i långvarigt bruk så det vill jag helst att du slutar upp med. Risken är bara att du stör normalfloran på din hud. Du har nog inte en varig infektion där.
Du läste säkert tips om hur du skulle raka, men som sagt raka helst inte alls. Jag tror att du har med ditt rakande åstadkommit inåtväxande hårstrån. Alltså att hårstådet växer lite i sidled under hudytan innan det kommer igenom. Ibland kan man tom. lite se det mörka hårstådet under översta hudlagret. Ifall det händer på övrig hud ex på benen så rekommenderas torrborstning och peeling. Men det kan jag nog inte inte rekommendera i underlivet! :) Jag funderade lite med vår kosmetolog, Sanna, och vi kom till att om du promt måste raka underlivet trots tendensen för inåtväxande hårstrån - prova att sätta lite bassalva några dagar efter rakningen för att hålla huden mjuk. Vi är inte 100% säkra på att det hjälper - men kan inte skada!
Från badtunnan kan du ha fått in bakterier i hårsäckskörtlarna. Men eftersom du inte har röda infekterade hårsäckskörtlar mera så har det nog försvunnit. En badtunna är rena himmelriket för alla bakterier - raka dej inte samma dag utan i så fall några dagar innan!
Med vänlig hälsning,   Annika o Sanna