Nakenbilder
19.04.2016
Hejsan hoppsan!
Jag undrar om nakenbilder, vad räknas till nakenbilder? Och om man inte ens frågar efter en bild å får t.ex. en bild på en man utan tröja är det en nakenbild? Och kan man dömas för att man får en nakenbild man inte begärt? Näcken

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.04.2016
Hej!
Det är bra frågor du ställer! Det här brukar vi försöka definiera för unga när vi är ut i skolorna och pratar om sexuella trakasserier mm, och då brukar jag förklara det som så att oftast fattar man nog skillnaden om man använder bondförnuftet. Ett foto på sig själv i bikini under Thailandsemestern är inte detsamma som nakenbild, speciellt inte om man skickar fotot åt mormor. Men om själva känslan man får när man ser på bilden är direkt sexuell, att man börjar tänka på sex när man ser den, så är det en nakenbild fastän man inte ser avklädda könsdelar. Det handlar om poséer, miner, omständigheter osv som man nog "vet", men som inte riktigt går att förklara i ord alla gånger. Ändå är typ 95% av de människor som ser bilden övertygade om att den är av sexuell natur.
Om en sådan bild som "andas sex" skickats i sexuellt syfte är det klar sak. Exempel: Skickar en ung tjej en sådan bild till en ung kille hon har lite på g med, så anses det vara en nakenbild, oavsett om de är över 18 och hon tagit och skickat den frivilligt och han frivilligt tar emot den. Det anses vara pornografiskt material - men inte barnpornografiskt material och därmed inte straffbart (sålänge nu allt skett frivilligt). Får du alltså en bild på en halvnaken kille som du kan gissa att han skickar åt just dig i sexuellt syfte (han försöker flirta, vill ha sex, blottar sig osv) så är det en nakenbild. Får du en bild som någon kompis spridit vidare gäller samma sak.
Se, här kommer ju det här med barnpornografiskt material in. Åldersgränsen 18 har flera betydelser här. För det första räknas alla nakenbilder som kanske eventuellt kan tänkas föreställa en person som ännu inte är myndig som barnpornografiskt material. Man behöver alltså inte veta om personen är över 18 eller inte. Inte heller behöver det vara ett foto, det kan lika gärna vara en blyertsteckning, filmsnutt eller till och med fotoshoppat material. Är personen på bilden garanterat över 18 och garanterat frivillig till avbildandet, så räknas det som "vanligt" pornografiskt material och det är inte i sig olagligt, men en person som är under 18 år ska inte få inneha sådant material. Inte heller se på pornografiskt material - men där är det producenterna som har ansvaret för att se till att minderåriga inte ska kunna se materialet (och det vet vi ju att övervakas uruselt).
Från 16 års ålder blir man sexuellt myndig och kan själv besluta om man vill ta nakenbilder på sig själv (får aldrig någonsin tvingas till det, fotas i hemlighet, hotas osv - ingen har rätt till nakenbilder av någon). MEN man får inte skicka dessa till någon som är under 18 år! Då blir det att utsätta en minderårig för sexuella gester som anses olämpliga för åldern, alltså sexuella trakasserier. En person under 18 år får inte heller inneha pornografiskt material, men om det är barnpornografiskt material blir det alltså genast ett mycket värre.
Så nä, du ska alltså inte inneha nakenbilder. Okej, du kan inte rå för vad folk skickar åt dig, men du kan radera det omedelbart (eller så sparar du bara så länge att du kan ha det som bevismaterial vid en brottsanmälan och sedan raderar du). Det här gäller alltså främst ifall personen på bilden kanske kan tänkas vara under 18 år. Du kan inte bli dömd för vad du fått som du på inget vis bett om eller uppmanat till att få. Obs! Det är olagligt att tjata på folk att få nakenbilder av dem (eller hota, utpressa, lura, fotoshoppa osv).
Visar du dessutom bilden för andra, så gör du dig skyldig till spridande av barnpornografiskt material, vilket är ännu mer straffbart. Igen, gäller inte brottsutredare, men definitivt kompisar. Ju fler som kan ha sett (behöver inte veta om de faktiskt sett), desto värre anses brottet, så att ladda upp på ask.fm, jodel, fb, WhatsApp i grupp osv förvärrar läget avsevärt.
Hoppas det blev klarare av det här? Vi har mera att läsa om det här under Inte-okej-sex här på Decibel :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott