Absolut torr
12.04.2014
Heij decibel, det är så att jag var till min kille för några dagar sen , vi har
Länge talar om att göra "det" , alltså ha sex. Vi började kvällen som vanligt men sen började vi lite ta av varandra kläderna och så , jag tog tag i hans och bara höll den , så han satte handen innanför byxorna och trosorna och började lixom "röra" , det var ju skönt och så men problemet är att jag aldrig blir våt, vi höll på en bra stund och han fick nog stånd men sen när han skulle sätta upp fingret så tog det SÅ sjukt, för jag var inte alls våt! Så nu undrar jag att hur ska jag göra för att bli det? Jag sa att jag inte vill göra det just den kvällen men det var bara för att det skulle ta så jättesjukt när
Jag inte blev upphetsad! Jag tyckte ju det var skönt när han var runtom men det gick inte! Jag skulle nog vilja göra det men det
Går inte! Vad kan jag göra? 1111

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.04.2014
Hej 1111!
Bra att ni inte gick längre och att du sade till för att du kände dig osäker. Du vet ju att när det kommer till sex skall man inte göra något sådant som känns obehagligt eller som inte känns bra.
Troligen har det, att du inte alls blev våt, att göra med att du var nervös och spände dig i situationen. När tjejen är nervös eller spänner sig (kan vara frågan omförsta gången, andra eller femtielfte gången hon skall ha sex), blir hon kanske inte lika upphetsad, vilket gör att slemhinnorna i slidan inte blir tillräckligt våta, mjuka och beredda. Därför kan slidan kännas trång och torr och det kan kännas obehagligt eller ta ont att föra något in i slidan.
Just av denna orsak är det viktigt att tjejen (och killen) känner sig trygg i situationen, annars kan hon inte njuta av den. Och njutningen är ju en stor del av sexet. För att vara trygg måste man kunna lita på sin partner, vara redo för sexet både fysiskt och psykiskt och verkligen vilja ha sex. Visst kan det ibland kännas att man vill, eller åtminstone så intalar man sig själv att man vill (speciellt inför första gången), men det kan vara svårt att veta om man verkligen gör det. Om du är mera rädd än upphetsad när det gäller sex, är det kanske skäl och vänta en stund till? Läs mera om hur du vet om du är redo för sex här.
Dessutom behöver tjejerna mycket längre förspel än killarna och ibland kan det hända att en inte så erfaren kille kan lätta "vispa" runt ganska hårdhänt i och runt tjejens slida (eftersom killar oftast gillar lite hårdare tag själva, så då tror det felaktigt att det är lika för tjejer), vilket inte kanske är det bästa sättet att göra tjejen upphetsad. Säg alltså till åt din pojkvän vad du tycker känns skönt och vad inte gör det, för hur skall han annars veta?
Det lönar sig också annars att prata om saken med din pojkvän och inte bara komma med ursäkter - säg att du känner dig osäker och är nervös för sexet, det är han säkert också! Det kommer att kännas mycket bättre när ni vet var ni står och vad den andra tänker, då kanske nervositeten också släpper. Och om ni tror att ni är mogna att ha sex, måste ni nog vara mogna att prata om det. Och ni behöver ju inte börja med att "sätta in den", ni kan ju kyssas och han kan smeka dig (och vice versa). Gör bara sånt som känns bra och rätt - man behöver inte ha så bråttom!
Något vi rekommenderar är att du också lär dig känna din egen kropp och vad som känns skönt genom att onanera. Onanering är ett jättebra sätt att lära sig om sina egna "njutningspunkter" och erogena zoner. Prova på i lugn och ro och ta din tid med det. Se det inte som ett test eller något du måste klara av, utan lär dig att njuta av det. Du kan läsa mera om onani här. Om du blir ordentligt upphetsad (kåt och våt) när du onanerar, är nog allt som det ska och då var det var troligtvis bara nervositeten som gjorde dig torr.
Och bara för att kolla: du har väl åtminstone fått mens? Inte för att mensen skulle betyda att man är redo för sex, men det är ett steg närmare att vara FYSISKT redo för sex - alltså att slidan har utvecklats tillräckligt för att det skall lyckas. Så ska slidan ju dessutom kunna bli våt och svullen när du är sexuellt upphetsad.
Fortsätt att njuta, men gör det på dina egna villkor!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
ps. läs gärna också mera om sex och sådant du borde veta före första gången.