Gravidtet
08.03.2015
Hej jag och min flickvän har varit ihop i 50 dar. Hon hade runkat av mig sen hade jag tagit papper och torkat bort sädesvätskan från händerna sen bara körde vi på och jag pullade henne med fingrarna i hennes underliv kan hon ha blivit gravid ? Finns det en chans att något lämnade ? Det var ungefär 5 minuter mellan att jag kom och jag hade fingrarna där. SVARA SNABBT SNÄLLA

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.03.2015
Hej!
Jo tyvärr finns det nog en yttepytteliten chans, ungefär som att vinna på lotto. Det händer, men är otroligt sällsynt, för det är så många pusselbitar som ska råka stämma för att det ska bli baby av det.
För det första ska hon vara i närheten av ägglossningen i sin menscykel. Ju närmare mitten mellan två menser, desto större är sannolikheten att hon ska vara nära ägglossningen - men det är inte säkert, för vissa tjejer har ägglossning närmare endera mensen och de flesta tjejer känner inte av när de har ägglossning. Ett ägg lever ett dygn, men spermier kan leva flera dagar inuti livmodern eller äggledarna och vänta på ägget. Men inte många, och chansen att man ska bli gravid är ändå inte så stor - alla gånger man har sex under ägglossningen blir man inte gravid. Men risken finns alltså ifall hon var nära ägglossningen nu alltså.
För det andra så torkar och svalnar sperma väldigt snabbt, på bara några minuter, och spermierna kan inte överleva i kallare än 36 grader och de kan inte klara av torka utan dör. De klarar inte heller tvål och vatten eller att simma genom tyg, så nästa gång så tvättar du händerna emellan. Visst kan det ha lämnat tillräckligt med fuktig sperma tex under naglarna, men sannolikheten att just de spermierna dels skulle vara så livskraftiga att de skulle orka fram ända till livmodern och dels befinna sig just på det finger som du förde in i slidan är ändå pytteliten.
Så nu måste hon fundera på ifall hon ska ta akut-piller eller inte. Deras verkan att försöka hindra en graviditet minskar med varje timme som går och efter tre dygn är det onödigt att ta dem. De får man på apoteket, men de kan också ge en del biverkningar, som tex råddig menscykel. Det andra alternativet är att vänta och se ifall hennes mens blir försenad och då ta ett graviditetstest. Skulle hon mot förmodan vara gravid är det mödrarådgivningen eller preventivrådgivningen i kommunen hon ska vända sig till.
Men som sagt, risken är verkligen jätteliten. Den finns där, men det ska nog oturas väldigt mycket om hon blivit gravid. Läs mera på våra sidor om graviditet här på Decibel.
Och så vännen så måste vi ju säga det högt: du är för ung för att ha även smeksex med någon. Det är 16 års "åldersgräns" på sex i Finland och dit räknas även smeksex och munsex. Snälla läs mera om det här tex på våra infosidor om Inte-okej-sex och då framförallt "åldersgränser".
Hälsningar,   Liselott ungdomsinformatör