Förlorad oskuld
13.02.2019
Jag är 22 år gammal och hade sex första gången igår. Nu blöder jag jättemycket, dubbelt så mycket som mensen o då är jag en riklig blödare. Det gör ont enda upp över naveln och jag har så ont i underlivet att jag inte kan sitta. Dessutom var samlaget inte det minsta njutningsfullt heller. Har något gått sönder? Ska det göra ont i magen efter sex? Inte längre jungfru

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2019
Hej.
Det är inte ovanligt att man blöder efter sex, även om det sällan är frågan om så stora mängder som du beskriver. Det är inte speciellt sannolikt att någonting skulle ha "gått sönder" så länge det rörde sig om "vanligt" sex. Det kan ju vara svårt att veta var man drar gränsen för vad som är vanligt sex och vad som inte är det, i all synnerhet om man inte har så mycket erfarenhet men jag tror ändå att du är den person som vet bäst om du tror att det var sexet som på något sätt var så hårdhänt att det skulle ha orsakat en sådan blödning.
Det som normalt kan hända är att slidkransen/slemhinnan innanför slidmynningen spricker lite och det kan blöda. Du vet också bäst själv om detta sex kan ha sammanfallit med att din mens började? Eftersom det som sagt är ganska ovanligt att man blöder så mycket "bara" av att slidkransen brister. En viss ömhet är med andra ord normal - men oftast inte så mycket mer än så. Blödningar kan också orsakas av att man inte har varit tillräckligt våt eller upphetsad vid sex, men inte heller dessa blödningar brukar vara i sådan omfattning som din. Ett annat alternativ är att du i slidan eller livmodern har haft en polyp eller ett myom som började blöda. Dessa är helt godartade, men kan i vissa fall orsaka problem. En gynekolog kan undersöka dig och uttala sig om saken.
Du vet bäst själv exakt hur ont du har och hur mycket du nu blöder. Om smärtan och blödningen känns oroväckande kraftig så finns det ingenting som hindrar dig från att vända dig till en läkare, men om du själv upplever att du klarar av det så kan du också vänta och se ett par dagar. I normala fall avtar blödningen och ömheten snabbt, så på ett par dagar bör det på sin höjd vara blodiga flytningar som återstår.
Så avvakta och följ med om det känns som att det går, men annars behöver du inte skämmas eller dra dig för att kontakta en läkare för att kolla upp saken.
Kram
Tessi