Avlång knöl mellan revbenen när jag spänner?
08.09.2017
Hej, jag har en fråga on en knöl jag har mellan revbenen, det är knappt en knöl utan mer som en "påle" mellan revbenen som står ut när jag spänner magpartiet. Grejen är avlång och avviker där revbenen slutar. Upptäckte detta för någon vecka sedan och har lite panik då jag inte har någon aning om vad det är? Den avlånga "knölen" är högre upp än revbenen när jag spänner och den är mitt emellan dem så det ser lite konstigt ut. Är detta något jag borde kolla upp? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2017
Hej.
"Knölen" du känner är helt normal. Om du googlar en bild av bröstkorgen så ser du att knölen du känner är den delen som kallas för metasternum eller "xiphoid process", det är med andra ord en förlängning av sternum, som är "plattan" mellan revbensbågarna.
På olika människor är metasternum olika framträdande, men den är ainte någonting som man behöver göra någonting åt. Ibland kan man uppleva smärta eller ömhet, och då kan man uppsöka läkare. Men i övrigt är det alldeles normalt.
Ingen panik.
Kram
Tessi