har jag mask?
03.12.2017
Hej jag undrar om jag har mask eller något annat för jag äter mycket hela tiden men är endå hungrig en timme efter. jag har också obehag i analen och någon sort av böld eller knöl i analen. vill veta vad det är.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2017
Hej.
Idag är det ganska ovanligt med binnikemask (det är den mask som för länge sen såldes t.ex. på apotek som bantningsmedel). Eftersom man idag äter ganska lite rå fisk så är risken att få det ganska liten. Det är mer sannolikt att du äter mycket men ändå alltid är hungrig för att du är en ung person som växer.
Obehaget i analen kan t.ex. vara hemorrojder? Gör det ont eller blöder? Du skriver att det är som en knöl i analen. Är den på utsidan eller insidan? Hemorrojder är väldigt vanliga, och kan t.ex. uppstå om man ofta har hård avföring och därför måste krysta mycket då man går på toa. Det finns även andra sorters bölder som kan uppstå vid analöppningen, men ett tecken på att de bör kollas upp är t.ec. att de gör ont eller blöder. Då får du boka en tid till hälsocentralen och träffa en läkare. Jag förstår att det kan kännas väldigt pinsamt eftersom det är ett så pass privat ställe, men du skall komma ihåg att läkare ser och hör dessa saker varje dag, så det är ingenting konstigt med det från deras sida.
På apoteket kan man receptfritt köpa en salva som man kan behandla hemorrojder med, den heter Sheriproct Neo. (det finns flera andra också). Du kanske kan börja med att behandla dig med den. Om symtomen skulle bli värre så får du vända dig till en läkare. Den formen av mask som man oftast har i stjärten är springmask, men då är symtomet främst klåda - d.v.s. att det börjar klia väldigt mycket vid ändtarmsöppningen på kvällen då man skall börja sova. (Maskarna kommer ut och lägger sina ägg vid anus, speciellt då det är varmt och man är stilla.) Ibland kan man även se maskar i avföringen. Om du har dessa symtom så kan du köpa medicin för det receptfritt på apoteket.
Hoppas att det ordnar sig, men var inte blyg för att ta kontakt med läkare om det inte gör det.
Kram
Tessi