Hemorrojder
20.07.2021
Hej jag lider något fruktansvärt av hemorrojder har prövat alla receptfria behandlingar samt en recept belagd, men det hjälper ingenting. Har lidit i snart 2års tid nu så jag undrar vart skall jag ta kontakt för att få hjälp med mina problem? Varje toalett besök är en plåga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.07.2021
Hej,
Jag förstår att det påverkar din vardag och att allting känns tyngre då toalettbesöken blir problematiska. Jag tycker att du helt enkelt skall börja med att boka en läkartid vid hvc. Eftersom du har haft problem så länge så gissar jag att det kan behövas mer hjälp än så, men det är iaf där du borde börja för att eventuellt sedan få en remiss till sjukhuset.
Du har säkert fått och testat alla "goda råd" redan, och jag vet att det är tröttsamt att höra på men jag skall iaf  ta dem ännu en gång ifall det skulle vara någonting du inte har testat. Kom ihåg att dricka tillräckligt och att äta mycket fibrer. På apoteket kan du även köpa receptfritt en medicin som heter Visiblin som kan hjälpa. Poängen skulle vara att tarmen skulle kännas balanserad och toalettbesöken vara regelbundna.
OM du redan har någon vårdkontakt till sjukhuset så kan du absolut nämna dina problem där också, men annars börjar du med att boka en tid till en "vanlig" läkare på hvc så att man får sätta igång processen.
Kram,
Tessi