Orkar inte hålla på såhär längre
17.02.2015
Hej! Jag har på senare tid mått ganska dåligt över mig själv, både mig som person och utseendet. Det är mycket viktigt på gång i mitt liv nu och jag måste prestera bra och göra val som min framtid hänger på. Just nu känns det som att jag tappat kontrollen över precis allt, min skolgång (jag bara misslyckas medan alla andra lyckas), har ingen aning om vad jag ska göra efter gymnasiet (eftersom jag inte är tillräckligt bra på något, och många runt mig har höga förväntningar), jag tränar oregelbundet (antingen 4 timmar per dag eller så inget alls på flera dagar), umgås aldrig med kompisar på fritiden längre, orkar inte vara glad och social hemma -> bråk, och så det värsta: jag känner mig fetare och fetare fast jag på senare tid gått ner i vikt. Eftersom jag blir besviken på mig själv gång på gång känns det som att jag blir bättre om jag går ner i vikt ordentligt. Jag vill det dels för att jag är fet och dels för att jag vill få uppmärksamhet och vill känna att jag är duktig. Jag klarar att äta 1-2 gånger per dag vissa perioder och vissa perioder som jag "misslyckats" äter jag onyttigt och för mycket, det ger mig extrem ångest och jag vill bara få bort det. Kan sitta och gråta och slå mig själv och försöka spy, får liksom en kvävande känsla och känner mig så äcklig och dålig. Har jag ätit vill jag direkt ut och springa i timmar för att förbränna allt. Jag väger mig nästan dagligen och min dag är förstörd om jag gått upp. Jag orkar verkligen inte vara såhär besatt av mat och viktnedgång längre, medan jag ändå inte gör något annat än koncentrerar mig på just det om dagarna. Mitt hår har blivit tunt för det ramlar av i mängder, fryser jämnt och är trött. Är detta normalt eller kan det bli bättre på något vis? Vet att jag inte är sjuk, om man jämför med de som är sjuka. Är normalviktig (163 cm och 51 kg). Det är psykist som detta är tungt! Vad ska jag ta mig till? Emh

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.02.2015
Hejsan, kära du
Du verkar ha hamnat i en återvändsgränd just nu i livet. Allt känns tungt och jobbigt och du ser ingen glädje i något. Nu behöver du få hjälp att hitta tillbaka till glädjen i livet. Du skriver inget om att du skulle varit och pratat med någon typ kurator eller skolhälsovårdare. Det är något jag skulle rekommendera dig till nu. Man kan inte och ska inte behöva klara av allt själv hela tiden. Man måste få be om hjälp ibland. Det är ju därför det finns folk som utbildat sig till kuratorer/psykologer mm. De behöver ju också få jobba ;) Jag sätter med en länk till våra Hjälp, sidor där du kan hitta olika jourer och liknande dit du kan vända dig ifall det känns som att du inte kan sitta med någon f2f och berätta om allt.
Det är inget nederlag eller misslyckande att behöva ta emot hjälp. Du fixar ju inte bilen själv heller då den är sönder.
Vad gäller din vikt och din träning så ligger du just över gränser att vara idealvikt, går du ner så hamnar du genast på undervikt. Du har säkert hört det miljoner gånger förr men det ÄR faktiskt viktigt att äta ordentligt för att man ska orka med allt. Egentligen kan det vara en av orsakerna till att du känner dig trött och håglös, om du inte ser till att få tillräckligt med näring, friskluft och motion så blir du trött och misstar livslusten till allt. Men det är lättare sagt än gjort att komma ifrån ett beteende som det du beskriver. Man hamnar så lätt in i en olycklig nedåtgående spiral. Därför ska du genast boka in dig till skolkuratorn/hälsovårdaren så att du får hjälp med allt detta. Ingen ska behöva genomlida sånt på egen hand.
Det är jobbigt när man tycker att allt sk*ter sig och att alla andra glider fram på ett banaskal. Men vet du en sak, man brukar säga att det finns något i alla gårdar. Med det menas att alla har något jobbigt i sitt liv, det finns ingen som blir förskonad från all olycka och elände. På något sätt så får vi alla vår beskärda del av jobbigheter i livet, det hör till. Vissa kan ge sken av att allt är så perfekt i deras liv, de har inga moln på sin himmel. Men det har jag märkt under mitt liv att det är just de människrona som mår allra, allra sämst. Det är just de som det egentligen är allra mest synd om.
Under vissa perioder i livet har vi mera press på oss, det känns som att allt vad vi gör just nu bestämmer vad som kommer hända senare i livet. Till en viss del kan det stämma, men vi har alltid möjligheter att förändra våra liv. Du vet att det sägs att så länge det finns liv så finns det hopp ;) Och det stämmer ju. Så länge vi ännu andas så har vi alla möjligheter att förändra vad som helst i våra liv. Det enda som begränsar oss är våra egna tankar. Om vi inte tror att en sak ska lyckas, tjaaa då finns det inte en chans i världen att det ska göra det heller. Men om vi tror hårt på att vi ska klara en sak, då brukar det faktiskt funka, för det mesta. Tron kan förflytta berg heter det ju och det är inte bara religiöst menat.
Försök ta till den finska sisun nu och ro iland din examen, det är så lite kvar om man jämför mot när du började. Jag har just själv fått en efterlängtad examen efter 2,5 års slit så jag vet att man kan ha riktigt "leidon" mellan varven och ångra att man alls började på med detta. Men så hittar man lite reservenergi nånstans och så lunkar det på igen och så mittiallt är man jätte nära slutet på sin utbildning som du just nu :) Oberoende av vad du kommer att jobba med eller om du studerar vidare så är det alltid bättre att ha slutförda studier än att ha en massa på hälft. Du kommer att ha såååå mycket bättre senare i livet då du kan visa att du inte är en sån som slutar mitti.
Men för att du ska hitta till den här extra reserv energin som jag vet att också du har inom dig så behöver du få hjälp. Det kryllar av folk som både kan och vill hjälpa dig över denna tröskel nu. Men ingen kan hjälpa om de inte vet att du vill ha hjälp, man måste själv fråga efter hjälpen för att man ska få den.
Försök också att hitta sånt som ger dig bra energi. Det kan vara att simma i simhallen, att läsa harlequin böcker där de alltid får varandra i slutet, eller kanske hemma spa. Fotbad, ansiktsmask, lacka tår och händer, peela osv. Långa promenader, se roliga filmer, eller gråta till de sorgligt romatiska. Bara du vet vad som funkar för dig <3
Hör gärna av dig hit igen så vi får veta hur det går.
Vi sänder våra varmaste kramar till dig härifrån Decibel kontoret
Sanna, Liselott och Jenny <3