Känner mig värdelös
09.11.2014
Hej decibel! Detta är väll typ flera frågor samtidigt och båda handlar om vänner.. Kan börja såhär, ja känner mig väldigt utanför bland mina kompisar jag e den som lämnas bort om någon t.ex int får ta så mång kompisar hem tull dem osvosv.. Det gör mig väldigt ledsen!! Jag har int mått bra på senaste tiden int alls bra å detta gör saken mycket värre... Å vet int va ja ska ta me mig till fö ja orkar snart int mera! Sen en annan sak som oroar mig väldigt mycket, för cirka ett halv år sedan så fanns det ett par kompisar jag öppnade upp mig väldigt mycket för men nu ångrar jag det väldigt mycket... Ja sku aldri ha berätta nå fö nu stör ja mig på dedär personerna jättemycket å ja vet int va ja ska ta mej till.. Blir störd hela tiden av dehär personerna å de ha vari såhär förr med andra kompisar å ja börjar störa mig på dem allt fö mycke bara av att se dem typ.. Men dom vet typ hela min livshistoria å ja ville hela tiden vara med dem förr ... Å va ja ångrar detta.. :(:(:( snälla hjälp Confused

Ungdomsinformatören Sanna svarar
14.11.2014
Hejsan, Suck vad jag blir ledsen då jag läser din fråga/frågor. Varför ska det lämnas bort folk då man bjuder hem kompisar? Och vad är det för strunt att man inte skulle få ta hem mera än ett visst antal kompisar???? Ingen bjuder väl hem hela klassen heller? Om man nu bjuder hem såna som man brukar umgås med så kan det väl inte vara så viktigt om de är 4 eller 8. Jag undrar vad såna föräldrar egentligen tänker som ställer såna regler, OM det nu är föräldrarna som sagt något, så det inte är ungdomarna själva som skyller på föräldrarna så att de ska kunna lämna bort någon. Oberoende av vad det är frågan om så är det sk*t stil. Jag kan så förstå att du blir ledsen av det, vem skulle inte bli det <3
Sluta umgås med såna typer, det finns alldeles säkert andra som du kan söka dig till. Man ska undvika att ha folk som stjäl energi av en i sin närhet. Kolla in dessa tips för att komma dig in med andra personer.
Sen för att gå över till dina andra bekymmer så är det ju så där. Man känner sig jätte nära någon/några och så blir man lite väl öppenhjärtlig och berättar lite för mycket. Sen ångrar man sig och skulle kunna bita tungan av sig :/ Jag misstänker att de allra flesta har råkat ut för det där. Jag tror också att det kanske hör till i livet att vi ska gå genom tex såna saker för att växa och bli vuxna. Men det gör ju inte saken bättre förstås. Jag vet inte om du funderar att de här personerna som du berättat så mycket åt ska berätta vidare saker om dig som du inte vill att alla ska veta, eller vad det är som är värst. Men jag hoppas ju att de inte är såna att de kanske berättar vidare. Fast det är ju ändå synd att ni glidit ifrån varandra.
Det kan hända att du skulle må bra av att få gå och prata med någon IRL. Hur är det med skolkuratorn i din skola, eller hälsovårdaren? Eller finns det någon annan vuxen du kunde prata med? Mamma? Det känns som att du skulle behöva lite mera hjälp än vad jag kan ge dig här nu. Kolla in våra HJÄLP sidor om du hittar något där. Vi har ju också en hel massa sidor om att må dåligt att hur man kan hjälpa sig själv, kolla dem HÄR. Läs mera om vänskap HÄR.
Hör jätte gärna av dig igen, jag skickar massor med må bra känlsor till dig nu <3 <3 <3
Ta hand om dig!
Kramar från ungdomsinformatören Sanna