Rampfeber
04.01.2016
Hej! Jag har en EXTREM "rampfeber" alltså att jag är livrädd att stå och prata inför folk. Och inte nog med det, när jag är i en situation där jag verkligen MÅSTE ha tex föredrag så börjar det producera extra mycket saliv i min mun vilket leder till att jag måste svälja nonstop och det förvärrar hela situationen! Vet inte vad jag ska göra för att inte börja svälja varje sekund för då måste jag avbryta mig mellan varje ord för att svälja och det ser så hemskt fånigt ut! Jag skäms!
Och så börjar jag också kallsvettas, blir röd, börjar stamma och darra på rösten osv... Hur ska jag ta mig ur det här? Har haft detta "sväljnings problem" så länge jag kan minnas men orkar snart inte längre! Har massor av föredrag,redovisningar med mera framför mig, går runt med en klump i magen hela tiden.
Har ni några tips? Hur ska jag göra för att inte svälja varje sekund jag måste säga något in public?
Mår så dåligt över detta... nervös

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2016
Hej stackars nervös <3
Du är långt ifrån ensam om ditt problem, de allra flesta känner sig spända om de måste stiga upp och prata inför en grupp. Men som tur så finns det en hel massa tips och trix som man kan köra med för att det ska kännas lättare.
När man spänner sig för att göra något, tex prata inför en grupp så matar man sin hjärna med bilder av hur hemskt det kommer att bli, hur nervös man kommer att vara, hur man svettas och darrar på rösten osv MEN man kan också träna in nya spår i sin hjärna, gör det när du är pigg och avslappnad, kanske på morgonen eller på kvällen innan du ska somna. Tänk att allt kommer att gå jätte bra, du ska riktigt se dig själv stå där framme och prata, känn hur du inte är det minsta nervös, du darrar inte på rösten och du behöver inte svälja en endaste gång. Träna detta så många gånger att du börjar tänkt att det är så det kommer att vara, tillåt inte de gamla känslorna av nederlag och elände att komma fram.
Du får inte ha för höga krav på dig själv, man måste få misslyckas, det gör alla. Men när du tänker att allt ska gå perfekt så ska du inte jämföra dig men proffstalare, håll det inom rimliga gränser. Tänk: jag gör så gott jag kan istället för jag gör mitt bästa!
Om du vill kan du också skriva ner vad det värsta som skulle kunna hända är, då kommer du att märka att det mesta av det inte är så farligt, eller kanske inte ens skulle kunna hända. Första gången du håller ett föredrag kanske du ser mest i dina papper, sen nästa gång vågar du kanske se lite på åhörarna och sen ännu längre fram så kanske du har med pappren bara som stöd. Ett bra sätt att känna sig säkrare är också att du verkligen kan det du ska säga/berätta om. Öva, öva, öva och igen öva hemma så att du kan ditt föredrag som rinnande vatten, då är risken att du tappar tråden välldigt liten. Om du har rabblat allt så många gånger så kommer det att rinna ur dig fast du inte tänker på det, nästan ;)
När du sammanställer något så ska du fundera över de som ska lyssna, vad är de intresserade av att få veta? Vad är det viktigaste du ska få fram? På vilket sätt kan du få din presentation att bli intressant? Kanske du kan sätta in någon liten youtube film i din presentation, då behöver du inte prata själv hela tiden utan får en liten paus. Kanske du kan ha folk att stiga upp och göra någon liten övning, tex om du berättar om en sak som det kanske finns olika åsikter om bland åhörarna så kan det vara intressant att sätta fyra olika åsikter i rummets fyra hörn och be folk att gå och ställa sig i det hörn som bäst motsvarar deras åsikt. Sen kan du i lugn och ro fråga någon från varje hrön varför de valde att ställa sig där, låt ingen från något annat hörn komma till tals eller hacka ner på den som du valt att ska berätta, du är ju sen neutral och säger bara tex ahaaa du tänker så, och jahaaa det låter ju vettigt. På det sättet sitter inte folk och stirrar på dig hela tiden utan de får lite distans och hamnar att jobba lite själva också. Använd din fantasi hur du kan få in olika grejer i din presentation som gör att du inte behöver stå hela tiden och prata. Allt är tillåtet och det blir en mera levande och intressant presentation om man varierar sig lite.
Här har jag lånat lite text från en sida om att våga tala inför folk, där står det att man ska dela in sitt föredrag i början, budskap  och avslutning. Det kan vara en bra riktlinje när man börjar på med en presentation. Man har något att gå efter och en plan.
För att dina åhörare ska hålla sig intresserade och kunna lyssna på dig kan du med fördel dela upp föredraget i tre delar: början, budskap och avslutning.
Början, budskap och avslutning
Fundera nu på hur ska du börja.
Inledningen ska skapa intresse, värma upp, ge struktur till både åhörarna och dig. Du kan exempelvis säga: Mitt föredrag handlar om... eller Jag ska presentera... genom att prata om...
Presentera också dig själv, om du är okänd för publiken. Du kan berätta att du är nervös, men säg inte att du är dåligt förberedd, för då kan publiken tappa intresset.
Huvuddelen ska förmedla ditt huvudbudskap.
Dela upp det du vill förmedla i flera punkter, med olika rubriker och underpunkter.
Bygg på med exempel och fakta.
Tänk på övergångarna.
Ställ gärna frågor till både dig själv och publiken. Frågor minskar avståndet mellan dig och publiken, väcker intresse och gör talet mer levande.
Till sist arbetar du med avslutningen. Vid längre tal kan du göra en sammanfattning, ta upp dina centrala tankegångar eller blicka framåt. Markera gärna när det är dags att avrunda genom att säga: ... och till sist vill jag... eller ... avslutningsvis vill jag...
Avsluta med tack för mig eller tack för att ni lyssnat. Några frågor?  Du kan läsa mera på den sidan HÄR.
Kom ihåg att tänka goda tankar, tänk att allt kommer att gå jätte bra. Det är du som är expert på ditt område, de andra ska bara lyssna. Om du blir nervös är det mest du själv som kommer att märka det, de andra kommer mera att tänka på vad du säger, inte om du staplar dig eller blandar bort dig eller rodnar. Sen är det övning övning och åter övning som kommer att ge dig färdigheten att hålla ett bra föredrag. Jämöfr dig inte med andra, var snäll med dig själv efteråt och tänkt att det gick bra, tillåt inga dumma tankar på vad som gick fel eller vad du kunde gjort annorlunda komma fram. Till sista vill jag ännu att du läser vad vi har på våra sidor om att hålla föredrag, det hittar du HÄR.
Det kommer att gå hur bra som helst!!!!
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna som också kan tycka det är jobbigt att prata inför folk ibland.