Stress över högstadie
26.10.2024
Hej 13 årig tjej här! Jag får ångest så fort jag tänker för mycket på skolan för att det känns som hela ens framtid hänger sig på högstadiet och betygen där. Jag över bra på prov men får ändå dåligt i dom. Jag har börjat högstadiet i höst, och känner inte nån av mina killar i klassen bra. Det känns som dom hatar mig och viskar om mig och dömmer mig och jag vågar inte räcka upp handen då.Vad ska jag göra så jag får bättre i prov och så att jag inte har lika mycket ångest över att allt hänger sig på högstadiet och killarna? Tjejen som frågar ibland
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.11.2024
Hej,
Tack för att du skriver in. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar.
Vad tråkigt att höra att du känner ångest i skolan. Du är långt ifrån ensam med dina känslor kring prov och skolarbete. Det är ganska vanligt att man känner sig överväldigad i början av högstadiet då allting är så nytt. Det känns säkert frustrerande att dina prov går dåligt även om du övat på dem bra. Kanske själva provsituationen känns så svår att du då glömmer allt det du övat? Har du talat om proven med någon lärare i din skola? Det är svårt för de vuxna i skolan att hjälpa dig om de inte vet om hur du känner. Det finns många olika sätt att skriva prov och många sätt att hjälpa dig i provsituationerna. Det handlar bara om att hitta ett sätt som passar dig bäst.
Jag är ledsen att du känner att killarna i din klass dömer dig och viskar om dig. Det känns säkert jättetungt. Jag tror inte att killarna hatar dig och det kan mycket väl hända att de inte alls viskar om just dig, men jag förstår fullständigt att det känns som att de gör det. Finns det andra i klassen som räcker upp handen då läraren frågar något eller är det mest så att ingen vågar eller vill svara? Det kan kännas skrämmande att räcka upp handen om det är så att det inte finns så många andra som gör det, men jag hoppas ändå att du kunde hitta modet att räcka upp din hand om du vet svaret på en fråga. Det finns inget pinsamt i att räcka upp handen i klassen och det är ingenting som man någonsin behöver skämmas för.
Högstadiebetygen har en viss betydelse för din framtid, men det är inte allting. Att få dåligt i några prov definierar inte hur din framtid kommer att se ut. Proven är inte heller lika med vitsordet i ett ämne. Provresultaten är en del av det, men det betyder inte att det vitsord du får i provet automatiskt är det vitsord som kommer att stå i ditt betyg. Beroende på skolämnet finns det många andra saker som också bedöms och påverkar på det vitsord man får. Det kan finnas förhör (läxförhör eller ordförhör), grupparbeten, inlämningsuppgifter och också timaktiviteten som tas i beaktande då läraren ger ett vitsord. Du är helt i början av högstadiet nu så även om det skulle ha gått sämre än vad du önskat i proven just nu betyder det inte att allt är förlorat. Det är helt normalt att vitsorden sjunker lite i början av högstadiet eftersom man hamnar i ett nytt sätt att studera. Mitt i allt har du en massa olika lärare, istället för en klasslärare, och en massa nya ämnen som inte funnits på lågstadiet. Dessutom är det en ny klass med nya personer och det tar tid att vänja sig med en ny grupp. Det är en stor förändring, som påverkar allting. Det är alltså absolut inget fel på dig, du behöver bara ge dig själv tid att anpassa dig till en ny situation.
Jag hoppas att du kunde vända dig till en trygg vuxen i din skola och diskutera allt detta med proven och killarna på din klass. Du kan vända dig till en skolcoach, skolkurator, din klassföreståndare eller vem som helst annan vuxen som du känner dig trygg och bekväm med. Våga be om hjälp och bli inte ensam med dina känslor och funderingar. Kom ihåg att det är de vuxnas jobb att hjälpa elever att må bra i skolan och de kommer att hjälpa dig mer än gärna. Du kan också ta med en kompis som stöd då du första gången ska tala med en vuxen om det känns tryggare för dig. Berätta ärligt till den vuxna hur du känner dig, helt på samma sätt som du skrivit här till oss. Även om det känns illa just nu betyder det inte att det alltid kommer att kännas så här. Våga vända dig till en trygg vuxen så att ni tillsammans kan fundera hur ni kunde lösa allt detta. Tro på dig själv, det här fixar du.
Allting kommer att ordna sig, bara du hittar modet att be om hjälp. Du är värdefull och viktig just så som du är <3
Kram, Lila