Inneboende?
13.07.2016
Hej! Ska börja plugga i Åbo till hösten och undrar om det finns någonstans jag kan annonsera om att bli inneboende hos någon/dela lägenhet med andra studerande eller hitta ett annat billigt boende? Ninni

Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.07.2016
Hej Ninni!
Gratulerar till att du fick studieplats i Åbo! :D Och ja, då behöver man ju boende. Först kommer här ett par bra artiklar om studerandeboende i Åbo - den ena visserligen från 2012, men allt torde stämma även idag.
http://www.abounderrattelser.fi/news/2012/07/ettor-gar-at-snabbast-i-abo.html
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/10/stor-efterfragan-pa-hyresbostader-i-abo
Studentbystiftelsen, som de talar om i artikeln, hittar du här http://www.tys.fi/sv/
Har du prövat annonsera via exempelvis Österbottniska Nationens "Torget"? http://users.abo.fi/on/index.php?page=torjet ? Där kan du säkert åtminstone hitta andra som vill dela lägenhet och tillsammans kan ni kanske sedan kolla på fria marknaden efter en större lägenhet?
Blir du ÅA-studerande kan du söka studentkårens egna bostäder också, kolla här http://www.studentkaren.fi/service/bostader-for-studenter/
Hur det är med Stiftelsen för Åbo Akademi vet jag inte säkert, kan vara att de föredrar lärare, professorer, doktorander osv? http://stiftelsenabo.fi/sv/fastigheter/lediga-hyresobjekt/
Gamla kära Facebook kan också vara till stor hjälp - även mammas och pappas, mosters osv - för där via kan man få kontakt med exempelvis folk som råkar äga en lägenhet i Åbo (en del österbottningar köper lägenheter åt sina studerande barn och sedan när barnen blivit färdiga behåller de lägenheten som investering) eller vars barn också söker kämppisar. Så efterlys där via. Eventuellt kan man även efterlysa via olika grupper på Facebook, som Efterlyses i Jakobstadsnejden.
Gamla hederliga tidningsannonser kan även ge napp i bästa fall, kanske du skulle investera i en annons i Åbo Underrättelser. Många äldre är ju inte på nätet, så ;)
Börja med det där och så sprider du ordet bland alla bekanta att du söker lägenhet. Rätt som det är så nappar det på de mest konstiga ställen, som en småkusin som just gjort slut med pojkvännen och behöver rumskompis!
Du kollar väl sedan också alla våra infosidor om Boende och Ekonomi? Där finns om allt från hemförsäkringar till diskmedel!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott