Hamstring
04.10.2017
Fråga 1:
För typ 2 veckor sedan var jag och sträckte hamstring-muskeln (eller vad det nu heter på svenska) på min högra skinka, just där muskeln tar fast i skelettet/bäckenet. Jag både hörde och kände "knarrandet" då det hände, så jag är ganska säker på at det är det det är fråga om.
Jag visste inte det då, och kände ingen smärta, så jag fortsatte stretcha och träna (sparka), och på kvällen började det värka något enormt. Jag pausade med träningen en vecka för att vila upp mig, och prövade sedan igen (utan att varken stretcha eller sparka med högra benet). Det kändes helt ok då, ingen smärta, bara lite spänt. Nu börjar det värka lite för ofta, typ när jag lyfter benet på ett visst sätt eller vrider mig, och i början när jag springer innan jag är uppvärmd.
Jag vet att jag borde ta en paus från träningen för att vila upp muskeln så att jag inte förstör den för mycket, men...
Kan jag fortsätta träna om jag ser till att inte stretcha ALLS med högra benet, och slutar/tar det lugnare om något börjar kännas? Eller borde jag verkligen upphöra helt och hållet med träningen tills det är bättre?
Jag vill verkligen inte riva muskeln (Jag har försökt känna efter och massera smått, och känner ingen "grop", och jag kan gå utan smärta, så änn är det väl inte för sent?). Men jag har redan lagt ut så mycket pengar i träningen, och nyligen betalat för en ny period, så det skulle i princip vara att bara kasta ut pengar :/
Fråga 2:
Som sagt har jag sträckt hamstring, och jag visste inte det de första dagarna, så jag missade den 'initiella', akuta behandligen (d.v.s. att kyla ner området och sätta tryck på, om jag läst rätt). Borde jag göra det nu ändå, fast det gått 2 veckor?
Och ungefär hur länge brukar det ta att läkas?
När ungefär kan jag börja rehabilitera muskeln, och hur? (Har läst att man ska börja med svag stretchning och muskeluppbyggande, sålänge det går smärtfritt?)
Om det inte har blivit bättre i slutet at veckan tänker jag åka och kolla upp det, ifall att det råkar ha gått riktigt illa.
Träningen än verkligen viktig för mig, jag vill inte riskera att förlora den en längre tid...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2017
Hej.
Just eftersom träningen är så viktig för dig så tycker jag att du skall besöka en läkare som kan undersöka dig. Eftersom det gör så ont i muckeln så tycker jag inte att du skall träna tills du har blivit undersökt och fått läkarens "välsignelse". Eventuellt skulle det också vara bra om du via läkaren fick en remiss till fysioterapi så kan du tillsammans med terapeuten planera ett program för hur du skall träna för att inte skada muskeln ytterligare.
Det är väldigt svårt att uttala sig om vilken sorts skada det kan vara frågan om, så därför tänder jag inte alls spekulera i det utan tycker att du så fort som möjligt skall besöka en läkare.
Kram
Tessi