Normalt?
02.02.2019
Hej! Är det normalt att vara förkyld varje månad? Har haft nu sen oktober 2018 att jag är förkyld varje månad. Är det normalt? För brukade jag vara kanske förkyld 1-3 gånger per år. Är förkyld nu också. När jag är förkyld så har jag Typ bara sjuk hals och täppt näsa inget feber/stegring osv. Brukar nog vara i skolan för det Men det är irriterande att inte få ex: delta i skol gymnatiken eller över huvud taget är det irriterande att vara i skolan när jag är förkyld för är jag koncentrerar mig på att försöka "öppna" min näsa så att den inte skulle vara täppt. Om jag har sjuk hals så kan jag vara lite hes Men det tar som sjukt att svälja. Altså det är inte som så "farligt" när jag är förkyld. Är det normalt som sakt att vara förkyld varje månad? Förkyld hela tiden

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej.
Nja, direkt normalt är det kanske inte, men inte heller helt ovanligt. Ibland kan man ha oturen att drabbas av en förkylning efter en annan, och eftersom immunförsvaret inte riktigt hinner bli återställt emellan så drabbas man lättare på nytt. Så det är möjligt att du helt enkelt drabbas av återkommande förkylningar för att ditt immunförsvar inte är på topp, men det kan också vara ett symtom på att du t.ex. utsatts för mögel i skolan, hemma eller i något annat hus du vistas mycket i.
Det du kan försöka göra är givetvis att äta, sova och röra på dig i lagom mängd. Undvik att anstränga dig kraftigt då du har mycket symtom (mycket snuva eller halsont) eftersom du knappast får några positiva effekter av den motionen - snarare tvärtom. Försök att äta vettigt så att du får i dig de näringsämnen du behöver och gärna extra vitaminer ett tag.
Försök också lägga märke till när dina symtom är som värst, blir de t.ex. värre då du är i skolan eller då du kommer hem från skolan, eller kanske då du är och utövar nån hobby? Försök att hitta ett mönster helt enkelt, om det finns något sådant.
Du kan också vända dig till din skolhälsovårdare och se om hen kan boka en tid åt dig till skolläkaren. Det finns vissa blodprover man kunde kolla upp för att se hur det står till med ditt immunförsvar. De kan också utreda om det t.ex. har samband med en allergi eller om det faktiskt är bara "vanliga" förkylningar.
Så gör det du kan göra själv, se över dina vanor och försök fundera över när du upplever mest symtom, sedan talar du med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi