Urin och svett luktar konstigt
04.12.2020
Hej! Har kanske senaste månaden eller mer märkt att mitt urin luktar konstigt, kan inte förklara hur det luktar men lukten har förändrats. För ca 2 veckor märkte jag samma sak med mitt svett, det luktar inte alls som det gjort tidigare. Vad kan det bero på? Borde det kollas upp? jeuhg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2020
Hej,
Det är inte helt lätt att veta varför ditt kiss och din svett luktar konstigt. Det första jag tänker på är givetvis om du har ätit någonting annorlunda, börjat med någon ny medicin eller börjat ta några nya vitaminer? T.ex. antibiotika gör ofta att både urinen och svetten börjar lukta annorlunda.
Det du kan följa med är om ditt kiss också är grumligare än förut, och om du har några andra symtom? Om kroppen kämpar med en förkylning så jobbar den lite hårdare än normalt och då kan också svetten börja lukta mer.
Jag tycker helt enkelt att du skall känna efter. Försök att dricka tillräckligt mycket och kanske lite mer än normalt under några dagar. Fundera igenom vad du äter och om du har ätit mycket av någonting speciellt under den senaste tiden. I sig är det inte alls farligt fast kisset och svetten luktar mer - men om det finns andra symtom (t.ex. att det gör ont att kissa eller att kisset är grumligt/ du måste kissa ofta) så kan det finnas anledning att kolla upp saken med ett urinprov. Då kan du vända dig till en hälsovårdare som kan lägga en remiss till laboratoriet.
Kram
Tessi