Föräldrar som mår skit
06.05.2022
Alltså min pappa är typ deprimerad och det är som kaos här hemma ibland. Min mamma och pappa har det lite svårt med varandra just nu och de bråkar/argumenterar nästan varje gång de börjar prata med varandra. Pappa oroar sig för att mamma vill skilja sig och gråter nästan jämt. Och så klart börjar de ju prata med mig då om DERAS problem som om jag skulle vara någon jävla terapist som kan hjälpa dem. Jag mår inte heller bra av att de inte kommer överens, pratar högt till varandra, argumenterar o.s.v. Det är så otroligt tröttsamt när man kan komma hem från en 6h skoldag också hör man när de såklart sitter vid matbordet och inte kommer överens. Jag vill som bara ha en familj där alla kommer överens utan bråk m.m. Jag har också 2 yngre bröder som då också reagerar på att mamma & pappa inte kommer överens. Det är som så tröttsamt och ibland skulle ja heldre bo i skogen. För om de sitter och argumenterar t.ex. när jag gör mina läxor så blir jag typ "overwhelmed" och jag bara orkar inte. Pappa ska typ ansöka om att få komma in på något slags "vilohem" eller något dit man får fara för att vila upp sig. För det mesta argumenterar de efter att de har suttit och druckit öl på helgarna men det är endå väldigt störande. Nu kan det vara så att jag skrev samma sak flera gånger men ursäkta isf Jag mår väldigt bra✓

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.05.2022
Hejsan!
Tack för din fråga.
Jag kan förstå enligt det du beskriver att det kan kännas rätt tungt att vara där hemma just nu.
Och jo, du har HELT rätt i att det inte är tänkt att du som deras barn ska behöva ”agera mellanhand” eller vara en stödjande kompis till endera föräldern, det ska de i så fall ha andra vuxna till. Det kan ju vara att deras tanke är att inkludera dig i sånt som händer i hemmet så du ska vara medveten om varför det är som det är och inte behöva undra, men att då de väl öppnar på ventilen så rinner det kanske ut mera än de själva hade tänkt. Som ett barn i familjen kan det här kännas jobbigt för det första för att det är ”too much information” och man inte vill se sin förälder på det viset, och för det andra för att man kan börja få skuldkänslor gentemot den andra föräldern när den ena föräldern pratar om den i ett negativt ljus med en. Som att man på nåt vis skulle ”ta en sida” i det hela – fast man som barn aldrig ska behöva ”välja sida” i sina föräldrars argumentationer. För det är mellan ens föräldrar endast.
Det skulle förmodligen vara bra om du kunde berätta för dina föräldrar att du tycker att de ”överdelar” information med dig ibland, så att de är medvetna om det. För jag tror inte det är nåt som de egentligen VILL göra, men de har kanske inte tänkt på att det ändå är nåt som de gör.
Jag kan tänka mig att det blir väldigt påfrestande att lyssna när de grälar, och det är ledsamt tycker jag att de gör det när du är inom "höravstånd". Har du några bra hörlurar som du exempelvis kunde lyssna på musik ur för att dränka ut ljudet av gräl när du vill slappna av/koncentrera dig? Om inte så kanske du kunde fråga dina föräldrar ifall du kunde få ett par (typ som tidig födelsedagspresent eller nåt), ifall du berättar varför du känner att du behöver dem..? Det finns idag också hörlurar som är "noice cancelling", som filtrerar bort ljud från utsidan.
Extra tips: Det finns på youtube och spotify något som heter ”bineural beats” som i alla fall jag tycker kan vara väldigt avslappnande att höra på med hörlurar när man försöker koncentrera sig på nåt, för det tar inte över fokus på samma sätt som ”riktig musik” där man kan börja störa sig på sången och sånt :)
Ett annat alternativ när du ska fokusera på skolarbeten är ju om du kunde göra dem tillsammans med någon kompis, hemma hos dem.
Det allra bästa vore ju förstås att dina föräldrar kunde lösa sin konflikt och sluta gräla på det här viset. Det låter bra tycker jag att din pappa har ansökt om att få komma bort och vila upp sig lite. Då kan din mamma också få den andningspaus som hon kanske länge känt att hon behöver. Kanske får de lättare att kommunicera igen efter en liten paus från varandra.
Nu vet jag inte i vilken ålder dina yngre syskon är, men ifall det börjar kännas som att dina föräldrars konflikt drar så mycket energi att resten av familjen lider så kan man också kontakta socialen i sin hemkommun. Socialen finns till för att stödja familjer när de har besvärliga tider, och detta kan exempelvis innebära att en socialarbetare kommer hem till en och är med barnen en stund så att exempelvis föräldrarna ska få en stund för sig själva.
Jag hoppas du också har någon som du kan prata med om allt detta för att avlasta dig! Kanske kuratorn, eller någon kompis som gått genom en liknande situation. Man kan också chatta anonymt på Ärligt Talat-chatten. Du får förstås alltid skriva in hit igen också om du vill.
Ta hand om dig, hoppas det reder upp sig snart på något sätt. <3
Kram, Kix